Marcin Mielczewski II

Album zarejestrowany przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. To pierwsza płyta zespołu uhonorowana Fryderykiem. Jedna z części cyklu płyt Music First. Muzyka I Rzeczypospolitej z utworami polskich kompozytorów XVII i XVIII w. Płyta prezentuje dzieła głównie z kolekcji przechowywanej aż do II wojny światowej w kościele św. Marii Magdaleny we Wrocławiu.

 

Cena: 49 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2017

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Aldona Bartnik, Agnieszka Ryman, Aleksandra Turalska, Matthew Venner, Piotr Łykowski, Piotr Olech, Maciej Gocman, Karol Kozłowski, Tomáš Lajtkep, Tomáš Král, Jonathan Brown, Bogdan Makal, Jerzy Butryn, Wrocław Baroque Ensemble

Opis:

Przedstawiamy Państwu płytę wydaną w roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W czasie jubileuszu pamiętamy o tych, którzy oddali życie za ojczyznę, o tych, którzy przyczynili się do podtrzymania rodzimej kultury w latach zaborów, wreszcie o tych, którzy doprowadzili do odzyskania suwerenności zarówno przez działania militarne, jak i dyplomatyczne. Natomiast niezbyt często pamiętamy, do czego pokolenia Polaków tęskniły w XIX wieku, w czasach, gdy Polski nie było na mapie Europy.
Polacy postrzegają I Rzeczpospolitą głównie poprzez pryzmat jej politycznej świetności, potęgi terytorialnej i wojskowej, dzięki którym Polska w sojuszu z Litwą, a później jako Rzeczpospolita Obojga Narodów zyskała w Europie wielkie znaczenie, począwszy od XV do schyłku XVIII wieku. A przecież był to także okres rozkwitu w nauce i sztuce, również w dziedzinie muzyki. Kapela dworu Wazów, w której działali Marco Scacchi, Bartłomiej Pękiel, Marcin Mielczewski i Adam Jarzębski, była jednym z czołowych zespołów europejskich. Muzyka w katedrze na Wawelu w XVII i w pierwszej połowie XVIII wieku, a szczególnie w czasach, gdy działał tam Grzegorz Gerwazy Gorczycki, stała na wybitnie wysokim poziomie artystycznym. Lata 50. i 60. XVIII wieku to z kolei rozkwit Kapeli Jasnogórskiej, w dużej mierze możliwy dzięki Marcinowi Józefowi Żebrowskiemu. W czasach saskich i stanisławowskich Warszawa była jednym z europejskich centrów życia artystycznego. To tylko najbardziej znaczące nazwiska i miejsca związane z muzyką.
Warto zauważyć oddziaływanie polskich twórców na inne ośrodki europejskie. Odpisy utworów Marcina Mielczewskiego znajdujemy od Lubeki przez miasta Saksonii, Moraw, Śląska aż po Smoleńsk, a nawet Moskwę. Jestem wrocławianinem – tu się urodziłem i tutaj prowadzę swoją działalność, więc w naturalny sposób istotny jest dla mnie wpływ muzyki Mielczewskiego na działalność kapel wrocławskich w drugiej połowie XVII wieku. To ciekawe, że w czasie sporów i wojen religijnych dzieła muzyczne kapelmistrza na dworze Karola Ferdynanda Wazy, katolickiego biskupa wrocławskiego i płockiego, najliczniej zachowały się w zbiorach protestanckich parafii Wrocławia, gdzie były bardzo cenione i chętnie grywane. Kapele wrocławskie dysponowały dość bogatym instrumentarium, dlatego partiom wokalnym (często w układzie sześciogłosowym) towarzyszyły instrumenty dęte.
Płyta, którą oddajemy w Państwa ręce, prezentuje dzieła głównie z kolekcji kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu, o których istnieniu jeszcze kilkanaście lat temu nie wiedzieliśmy. Zbiory muzyczne ze zburzonego pod koniec II wojny światowej Wrocławia, podobnie jak wiele innych archiwaliów, dzieł sztuki i cennych przedmiotów, zostały wywiezione przez Armię Czerwoną na wschód. Rękopisy muzyczne trafiły do Moskwy, a stamtąd po latach przekazano je do Berlina Wschodniego. Dzięki badaniom profesor Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej zostały przywrócone do życia muzycznego dopiero pod koniec XX wieku. Cieszę się, że mogliśmy po prawie czterech stuleciach ponownie wykonać i nagrać utwory Mielczewskiego we Wrocławiu, i to w takim opracowaniu, w jakim były one grywane tutaj przed stuleciami.

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Nagrody: Fryderyk 2019

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Lady Pank MTV Unplugged

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia
Bruno de Sá / fot. Laure Bernard

Mille Affetti – All Improvviso 2025 (Gliwice)

Bruno de Sá / Wrocławska Orkiestra Barokowa
Gliwice, Ruiny Teatru Victoria
Szczegóły wydarzenia

LutosAir Quintet w Berlinie

Niemcy, Berlin, Instytut Polski
Szczegóły wydarzenia
NFM Orkiestra Leopoldinum / fot. Łukasz Rajchert

NFM Orkiestra Leopoldinum w Stambule

Turcja, Stambuł, Cemal Reşit Rey Concert Hall
Szczegóły wydarzenia

Spotkajmy się w NFM – prof. Cezary Duchnowski

Kompozytor, pianista
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

W Królestwie Twoim

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Świdnica, Kościół Pokoju
Szczegóły wydarzenia

Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Recital Hayato Sumino

Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Zwiedzanie NFM

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Koncert przyjazny sensorycznie

NFM, Sala Czarna