Mikołaj Zieleński

Jedna z płyt tworzących serię Music First. Muzyka I Rzeczpospolitej przygotowywaną pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Album, nagrany przez Wrocław Baroque Ensemble w niezwykle bogatej obsadzie wokalno-instrumentalnej, zdobył szerokie uznanie melomanów i krytyki.

Na płycie znalazł się wybór piętnastu utworów z wydanego w 1611 r. w Wenecji zbioru Offertoria et communions totius anni. Dzieło Zieleńskiego w sposób szczególny związane jest z Wrocławiem – w tutejszej Bibliotece Miejskiej (Stadtbibliothek) do 1942 r. przechowywany był jedyny na świecie kompletny zestaw ksiąg głosowych składających się na wenecką edycję.

Cena: 49 zł

Premiera płyty: 2020

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Wrocław Baroque Ensemble

Opis:

Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej – wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego Offertoria i Communiones wydane w Wenecji w 1611 roku. Stając przed koniecznością dokonania wyboru spośród 113 zachowanych dzieł Zieleńskiego, postanowiłem oprzeć narrację na historii zbawienia, a ściślej na tym, jak wypełniło się Pismo w przyjściu Jezusa Chrystusa – Mesjasza. Teksty kompozycji odnoszą się zarówno do starotestamentowych wydarzeń, Ewangelii, jak i do opisów zawartych w Dziejach Apostolskich, od zwiastowania, nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety, narodzenia Jezusa, rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda, ofiarowania w świątyni, przez Golgotę, zmartwychwstanie, zwątpienie Tomasza, wniebowstąpienie, aż po śmierć męczeńską św. Szczepana i chwałę Bożą. Starałem się przy tym ukazać różnorodność obsadową i stylistyczną dzieł Zieleńskiego od dwunastogłosowego Magnificat i utworów dwuchórowych (ośmio- i sześciogłosowych) do dzieł na głos solowy, różnicując jednocześnie skład instrumentów, a szczególnie grupy basso continuo, które realizowane jest przez dwie teorby, organy, klawesyn, harfę, violę da gamba, violone i dulcjan w różnych konfiguracjach. W partii wokalnej najwyższe głosy wykonywane są przez żeńskie soprany, zapewne wbrew praktyce przełomu XVI i XVII wieku. Wątpiącemu Tomaszowi „odebraliśmy głos” w Mitte manum tuam, wykonując ten utwór wyłącznie przez instrumenty, by bez słów wyrazić wiarę w zmartwychwstanie. Prezentowane utwory Zieleńskiego to arcydzieła sztuki muzycznej początku XVII wieku, wytrzymujące porównanie z kompozycjami największych mistrzów epoki. 

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Nagrody: Fryderyk 2021, nominacja do International Classical Music Awards 2021 w kategorii „Baroque Vocal”

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia
Max Emanuel Cencic / fot. Łukasz Rajchert

Griselda – Wiedeń

Benjamin Bayl / Max Emanuel Cencic
Austria, Wiedeń, Theater an der Wien
Szczegóły wydarzenia

21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025 Qualia

NFM, foyer
Szczegóły wydarzenia

Royal String Quartet

NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia
Tobias Tobit Hagedorn / fot. Rolf Oeser

Random Check 7

Wydarzenie towarzyszące 16–24.05.2025
Krupa Art Foundation
Szczegóły wydarzenia

Black Page Orchestra

Koncert
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Musica Electronica Nova dla studenta

16-25.05
NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Black Page Orchestra & François Sarhan

Koncert
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Rafał Łuc / fot. Bartosz Maz

Something out of Apocalypse

Wrocław, House Tęczowa
Szczegóły wydarzenia

Noc Muzeów w NFM

15.00–23.30
Przestrzeń NFM
Szczegóły wydarzenia

Homo ludens – recital by Gośka Isphording

Koncert
NFM, Sala Czarna