Harmoniemusik

Perełka fonograficzna z muzyką skomponowaną na instrumenty dęte, czyli Harmoniemusik. Sześcioosobowy zespół wyborowych muzyków zarejestrował dzieła pochodzące ze zbiorów wrocławskich, co czyni album jeszcze bardziej wyjątkowym. 

Cena: 30 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2019

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, Luna

Wykonawcy: Ronald Šebesta, Tomasz Dobrzański, Dominika Stencel, Marek Kuc, Szymon Józefowski, Elżbieta Jendrysik

Opis:

Harmoniemusik, w najszerszym znaczeniu tego terminu, to muzyka skomponowana na instrumenty dęte, to także zespół, który tę muzykę wykonywał. W sensie bardziej specyficznym dla epoki muzycznego klasycyzmu termin ten oznaczał muzykę okazjonalną, użytkową, graną często na wolnym powietrzu przez zespół instrumentów dętych, która towarzyszyłatowarzyszącą rozrywkom i uroczystościom życia dworskiego. Określenie „Harmonie” pojawiło się jako niemieckie słowo oznaczające ogólnie zespół instrumentów dętych. Tradycja jego funkcjonowania ma długą historię. W znaczeniu tym używa go już Michael Praetorius w swoim monumentalnym dziele Syntagma musicum z roku 1620. 

Zespoły Harmoniemusik utrzymywali przede wszystkim arystokraci, a za ich wzorem – ośrodki kościelne i miejskie. Było to charakterystyczne, powszechne zjawisko kultury muzycznej tych czasów. Pojawiło się ono około 1760 roku, zaś moda na ten rodzaj muzycznej rozrywki trwała do lat trzydziestych XIX wieku. Choć Harmoniemusik była tak istotnym zjawiskiem muzycznym, w dzisiejszych czasach nie wzbudziła wielkiego zainteresowania badaczy, a tym bardziej jest rzadkością na estradach koncertowych. Wynika to zwłaszcza z dość uproszczonego poglądu, że z założenia lekki repertuar Harmoniemusik pod względem artystycznym jest niewysokich lotów i nie zasługuje na zbytnią uwagę. Jednak bliższe jego poznanie z pewnością zmienia tę optykę i wnosi wiele do historii zespołu instrumentów dętych oraz wiedzy o jego rozwoju jako istotnej części orkiestry, a przede wszystkim przyczynia się do odkrywania interesującego i niejednokrotnie wybitnego repertuaru. 

Tomasz Dobrzański, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

 

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Od czary do fanfary

Koncert dla przedszkolaków i uczniów klas 1–3
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Od czary do fanfary

Koncert dla przedszkolaków i uczniów klas 1–3
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia
Matthias Krüger / fot. Léna Pinon-Lang

L’Être contre le vent

Koncert
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Od czary do fanfary

Koncert dla przedszkolaków i uczniów klas 1–3
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Od czary do fanfary

Koncert dla uczniów klas 4–6 szkół podstawowych
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia
Filippos Sakagian / fot. Myrto Grigoriou

KTVC [hypnos] – próba otwarta

Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia

Kompozycje młodych

Koncert
NFM, foyer -3
Szczegóły wydarzenia
Jaap van Zweden / fot. Tod Resenberg Photogtaphy

Chicago Symphony Orchestra I

Jaap van Zweden
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Greeting the Sun

Immersyjna przestrzeń kontemplacji
NFM, Sala Czarna