Kaspar Förster

Trzynasty album wydany w ramach serii Music First. Muzyka I Rzeczypospolitej. Monograficzna płyta poświęcona twórczości Kaspara Förstera, jednego z najciekawszych twórców XVII wieku. Nagranie zawiera kilkanaście koncertów kościelnych wybranych ze wszystkich zachowanych dzieł kompozytora; niektóre z nich zostały nagrane po raz pierwszy.

Cena: 59 zł
Liczba sztuk

Premiera albumu: 15.09.2023

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Wrocław Baroque Ensemble

Gdybyśmy spojrzeli na Kaspara Förstera juniora z dzisiejszej perspektywy, moglibyśmy śmiało uznać go za prawdziwego Europejczyka. Pochodził z królewskiego Gdańska, a jego życie było związane z licznymi ośrodkami, m.in. Warszawą, Rzymem czy Kopenhagą. Odbył też szereg podróży, miał więc okazję zetknąć się z wieloma znakomitymi artystami tamtych czasów, jak choćby Marco Scacchi i Marcin Mielczewski (na dworze Władysława IV) czy Giacomo Carissimi, który zainspirował go do komponowania dzieł dramatycznych. Kontakty te w połączeniu z wybitnym, wszechstronnym talentem Förstera (oprócz zdolności kompozytorskich miał też ponadprzeciętne umiejętności wokalne) zaowocowały wyjątkową spuścizną, która odzwierciedla popularne tendencje stylistyczne pierwszej połowy XVII wieku. Na niniejszym albumie znalazło się kilkanaście koncertów kościelnych, które wybraliśmy z zachowanych dzieł kompozytora. Nazwa płyty, Sacrae cantiones, to także tytuł publikacji z jego kompozycjami wydanej w ramach serii Fontes Musicae in Polonia pod redakcją Larsa Berglunda. Utwory, które przetrwały do naszych czasów, pochodzą z różnych źródeł i najprawdopodobniej nie formowały żadnego cyklu.

Wszystkie dzieła Förstera wyróżnia klarowność formy i melodyjność. Prezentowane na płycie koncerty kościelne są kunsztownymi, zachwycającymi perełkami. To bardzo dobrze skomponowane (szczególnie pod względem wokalnym), niewielkich rozmiarów utwory, w których wykorzystano niekiedy wyrafinowane, ale wciąż proste środki. Förster pokazuje się w nich jako wytrawny dramaturg, umiejętnie bowiem stosuje środki retoryki muzycznej, by podkreślić emocje wynikające z tekstu literackiego, co jednocześnie zapewnia wyjątkową ciągłość narracyjną.

To już kolejne wydawnictwo z serii Muzyka I Rzeczypospolitej. Dzieła Kaspara Förstera juniora idealnie wpisują się w ten cykl, stanowią bowiem ważny element polskiej i europejskiej sceny muzycznej tamtych czasów. Twórczość kompozytora ukazuje również ówczesną Europę jako wspólnotę kulturową i społeczną, w której Förster mógł – pomimo rozdrobnienia i różnych podziałów administracyjnych – z łatwością przekraczać geograficzne granice, znajdując zatrudnienie i uznanie wszędzie, gdzie się pojawił.

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Brodka „O.Sadza”

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Z klasyką przez Polskę – Wschowa

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Wschowa, kościół pw. św. Jadwigi Królowej
Szczegóły wydarzenia
German Brass / fot. archiwum zespołu

Classic & Around The World

German Brass
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Ahoj, marynarze!

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z zespołem LutosAir Quintet

Wszystkie oblicza muzyki
NFM, VIP Room (+1)
Szczegóły wydarzenia

Symfonia Losu

Ainārs Rubiķis / NFM Filharmonia Wrocławska
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Z klasyką przez Polskę – Nowa Sól

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Nowa Sól, kościół św. Antoniego
Szczegóły wydarzenia

Z klasyką przez Polskę – Klępsk

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Klępsk, kościół Rzymskokatolicki pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
Szczegóły wydarzenia
Chóry Akademii Chóralnej / fot. Joanna Stoga

Mater et chorus

Chóry Akademii Chóralnej – Śpiewającej Polski
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Teseo

Zakończenie sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu