Benjamin Britten – War Requiem 1962

Po cieszących się uznaniem nagraniach Grande Messe des Morts Berlioza i Eliasza Mendelssohna, Paul McCreesh ponownie zebrał masywne siły Gabrieli Consort & Players i Chóru Filharmonii Wrocławskiej, by nagrać jedno z arcydzieł – ikon repertuaru oratoryjnego dwudziestego wieku. Dzieło odzwierciedla żywione przez lata pacyfistyczne przekonania Brittena.

Cena: 70 zł
Liczba sztuk

Premiera albumu: 2013

Wydawca: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Filharmonia Wrocławska, Winged Lion

Dyrygent: Paul McCreesh

Wykonawcy: Susan Gritton, John Mark Ainsley, Christopher Maltman, Gabrieli Consort & Players, Chór NFM, Gabrieli Young Singers, Carducci Quartet

W 1958 r. Britten został poproszony o skomponowanie olbrzymiego dzieła dla uczczenia konsekracji nowej ka­tedry, którą miał zbudować Basil Spence w Coventry. Wyobraźnię kompozytora rozpalił uderzający kontrast między nowym budynkiem a sąsiadującymi z nim ruinami pierwotnej katedry, prawie całkowicie zniszczonej w cza­sie bombardowań w trakcie II Wojny Światowej. Owocem pracy Brittena było War Requiem, wykonane po raz pierwszy w nowej katedrze 30 maja 1962 r. Było ono nie tylko znaczącym przełomem stylistycznym w rozwoju kompozytorskim Brittena, ale również poważną – głęboko osobistą i jednocześnie otwarcie publiczną – deklaracją artystyczną zaangażowanego pacyfizmu, który kompo­zytor wyznawał od czasów młodości. Podczas niezwykłej, pełnej emocji premiery Requiem (jeden z solistów rozpłakał się) wydawało się, że dzieło to jest ostatnim słowem kompozytora na ten temat. Jednakże Britten powrócił do tego tematu w 1970 r. w telewizyjnej operze Owen Wingrave.

W latach 50. Britten pozostawał pod silnym wrażeniem antywojennej twórczości wspaniałego poety z czasów I wojny światowej, Wilfreda Owena, i umieścił jeden z jego wierszy w swoim Nokturnie. W Requiem łaciński tekst Missa pro defunctis jest przeplatany dziewię­cioma wierszami Owena, stanowiącymi w głównej mierze gorzko-ironiczny komentarz do zwyczajnego tekstu liturgii requiem.

Mervyn Cooke, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

 

  • BBC Music Magazine Award 2014 – Choral Award

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Muzyczne łamigłówki

Koncert dla przedszkolaków i uczniów klas 1–3
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Muzyczne łamigłówki

Koncert dla przedszkolaków i uczniów klas 1–3 szkół podstawowych
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Wiolonczela solo - Zoltán Despond

NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Warsztaty tańca tradycyjnego

NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia

Muzyka i kultura pogranicza – wykład Henryka Dumina

NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia
fot. Karol Sokołowski

Ich głosy

Art Chamber Ensemble
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Magiczny wieczór

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Paweł Hendrich / fot. Łukasz Rajchert

Spotkajmy się w NFM – prof. Paweł Hendrich

Kompozytor
NFM, foyer -1
Szczegóły wydarzenia

Powrót Orfeusza

Koncert pamięci Andrzeja Markowskiego w setną rocznicę urodzin
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe