Moniuszko. Litanie Ostrobramskie

Na tle imponującej liczby osiemnastowiecznych muzycznych ujęć litanii, w kolejnym stuleciu ich liczba...

Cena: 26 zł
Liczba sztuk

Opis

Premiera albumu: 2015

Dystrybutor: Dressler

Dyrygent: Jacek Kaspszyk

Wykonawcy:

Anna Dennis, Markéta Cukrová, Virgil Hartinger, Jarosław Bręk, Chór Polskiego Radia, Izabela Polakowska, Magdalena Lisak, Wrocławska Orkiestra Barokowa

Program:

1. Litany No. 1: I. Kyrie eleison
2. Litany No. 1: II. Sancta Maria, ora pro nobis
3. Litany No. 1: III. Salus infirmorum, ora pro nobis
4. Litany No. 1: IV. Agnus Dei
5. Litany No. 2: I. Kyrie eleison
6. Litany No. 2: II. Christe audi nos
7. Litany No. 2: III. Sancta Maria, ora ...
8. Litany No. 2: IV. Rosa mystica, ora pro
9. Litany No. 2: V. Agnus Dei
10. Litany No. 3: I. Kyrie eleison
11. Litany No. 3: II. Christe audi nos
12. Litany No. 3: III. Sancta Maria, ora pro nobis
13. Litany No. 3: IV. Janua coeli, ora pro nobis
14. Litany No. 3: V. Agnus Dei
15. Litany No. 4: I. Kyrie eleison
16. Litany No. 4: II. Christe audi nos
17. Litany No. 4: III. Refugium peccatorum, ora pro ...
18. Litany No. 4: IV. Agnus Dei

Opis:

Płyta prezentuje najnowsze nagranie czterech „Litanii ostrobramskich” Stanisława Moniuszki i wydana została w „Serii Moniuszkowskiej” Programu Drugiego Polskiego Radia. W nagraniu udział wzięli wybitni soliści i wokaliści oraz Chór Polskiego Radia i Wrocławska Orkiestra Barokowa. Całość poprowadził Jacek Kaspszyk.
Na tle imponującej liczby osiemnastowiecznych muzycznych ujęć litanii (m.in. J. A. Hasse, M. Haydn, W. A. Mozart) w kolejnym stuleciu ich liczba bardzo zmalała, ograniczając się do lokalnych twórców, zwłaszcza tych związanych z sanktuariami maryjnymi. Moniuszko w swych litaniach zasadniczo nie odwoływał się do żadnej tradycji ich umuzyczniania, zaniechał także jakichkolwiek odniesień „historyzujących”, tworząc dzieła wysoce oryginalne. W każdej litanii występuje chór i soliści, którym (w trzech pierwszych utworach) towarzyszy orkiestra: w „I Litanii” dość skromna, w „II” - „klasyczna”, w „III” - najokazalsza, z powiększoną sekcją dętą i kotłami. „Litania IV” zachowała się tylko w wersji na głosy wokalne i fortepian, choć prawdopodobne, iż także miała mieć wersję orkiestrową.

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia
Henry van Engen

Tromboni e cornetti w Wenecji około roku 1600

NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
fot. Olga Martschitsch / styles.at

The Infernal Comedy: Confessions of a serial killer

W roli głównej – John Malkovich
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Tomasz Dobrzański / fot. Łukasz Rajchert

Głośne granie około roku 1400

Minikoncerty w przestrzeni publicznej Wrocławia
Przestrzeń miejska Wrocławia
Szczegóły wydarzenia
fot. Olga Martschitsch / styles.at

The Infernal Comedy: Confessions of a serial killer

W roli głównej – John Malkovich
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Cudowna Arundo donax

Markus Maggiori / Oboeband
Ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej
Szczegóły wydarzenia
Tomasz Dobrzański / fot. Łukasz Rajchert

Głośne granie około roku 1400

Minikoncerty w przestrzeni publicznej Wrocławia
Przestrzeń miejska Wrocławia
Szczegóły wydarzenia
Tomasz Dobrzański / fot. Łukasz Rajchert

Głośne granie około roku 1400

Minikoncerty w przestrzeni publicznej Wrocławia
Przestrzeń miejska Wrocławia
Szczegóły wydarzenia

Zwiedzanie NFM

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia
grafika z tytułem i datą koncertu

Zmęczona śmierć. Kino organowe NFM

Michał Kocot
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Cohaere Ensemble

Transalpejska podróż muzyczna

Cohaere Ensemble / La Viva Fiamma
Ratusz, Sala Wielka