Bartłomiej Pękiel II

Album prezentuje cykle mszalne Bartłomieja Pękiela ukazujące dwa główne nurty stylistyczne, w jakich tworzono wówczas muzykę religijną: nowoczesny styl koncertujący (stile moderno) i styl zwany starym (stile antico), nawiązujący do tradycji polifonii późnego renesansu. Płyta jest jedną z części cyklu Music First. Muzyka I Rzeczpospolitej.

Cena: 49 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2017

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Wrocław Baroque Ensemble

Cieszę się, że mogę przedstawić Państwu drugą już płytę z dziełami kompozytora związanego z dworem Wazów – Bartłomieja Pękiela. Poświęcona została mszy – formie, która od średniowiecza po dzień dzisiejszy jest obecna w muzyce europejskiej. Cykle mszalne prezentowane na płycie charakteryzują się różnorodną stylistką. Pokazuje to, jak odmiennie siedemnastowieczni kompozytorzy traktowali tę formę nawet w obrębie własnej twórczości.

Na krążku zostały zamieszone przykłady dwóch mszy „użytkowych” o bardzo prostym układzie formalnym, opartym na dialogu pomiędzy dwoma zespołami śpiewaków. Muszę przyznać, że największe obawy miałem właśnie co do prezentacji tych dzieł. Często podczas słuchania utworów muzycznych z różnych epok mamy dość mocne poczucie, że istnieje bardzo cienka granica pomiędzy pięknem wynikającym z prostoty a banałem czy kiczem. I dokładnie to uczucie towarzyszyło mi przy nagrywaniu tych mszy. Jednak w całym ich schematyzmie i prostocie możemy odnaleźć fragmenty ukazujące mistrzostwo kompozytora.
Na przeciwległym biegunie znajdują się kunsztowne opracowania cyklu mszalnego, nawiązujące do dwóch głównych nurtów stylistycznych obecnych w muzyce XVII wieku: jeden z nich to prima pratica, styl wywodzący się z dawnej Palestrinowskiej polifonii (w ten nurt wpisuje się Missa paschalis), a drugi to styl koncertujący, nowoczesny jak na owe czasy, który reprezentują Missa a 14Missa Concertata La Lombardesca.
Zestawienie wszystkich tych dzieł na jednym krążku ukazuje nam Pękiela zarówno jako twórcę znakomicie operującego różnymi technikami kompozytorskimi, jak i szefa kapeli, którego obowiązkiem było również pisanie utworów stricte użytkowych. Na płycie msze zostały przedzielone utworami instrumentalnymi – Fugą i kanonami, które zamieszczone w dodatku nutowym do traktatu prawdopodobnie nie były przeznaczone do wykonywania. Zwykła ciekawość sprawiła, że chcieliśmy usłyszeć, jak mogłyby zabrzmieć. Mam nadzieję, że będą one rodzajem oddechu pomiędzy poszczególnymi cyklami mszalnymi.

Andrzej Kosendiak

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Filmy krótkometrażowe Charliego Chaplina

Anna Vavilkina
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Murmur Mori – pieśni wypraw krzyżowych

Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Szczegóły wydarzenia

Krucjaty: wojna i pieśni – wykład koncertujący

Jacek Kowalski / Agnieszka Obst-Chwała
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Wersalski balet sztuki

Cracovia Danza / Royal Baroque Ensemble
Wrocław, Aula NOT
Szczegóły wydarzenia
PNCHM / fot. Michał Mazurkiewicz

Universal Prayer

Dzieła chóralne Andrzeja Panufnika
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Potańcówka przy muzyce tradycyjnej

Orkiestra Galicja
Wrocław, Aula NOT
Szczegóły wydarzenia

Kino organowe NFM – Lokator reż. Alfred Hitchcock

Tomasz Głuchowski / Michał Macewicz
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Roman de Fauvel – Opowieść o Ośle w dwóch częściach

Ars Cantus / Tomasz Dobrzański
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Szczegóły wydarzenia

Muzyka na zamku

Muzyczne poranki dla maluchów
NFM, Sala Czerwona