Bartłomiej Pękiel II

Album prezentuje cykle mszalne Bartłomieja Pękiela ukazujące dwa główne nurty stylistyczne, w jakich tworzono wówczas muzykę religijną: nowoczesny styl koncertujący (stile moderno) i styl zwany starym (stile antico), nawiązujący do tradycji polifonii późnego renesansu. Płyta jest jedną z części cyklu Music First. Muzyka I Rzeczpospolitej.

Cena: 49 zł
Liczba sztuk

Opis

Premiera płyty: 2017

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Wrocław Baroque Ensemble

Opis:

Cieszę się, że mogę przedstawić Państwu drugą już płytę z dziełami kompozytora związanego z dworem Wazów – Bartłomieja Pękiela. Poświęcona została mszy – formie, która od średniowiecza po dzień dzisiejszy jest obecna w muzyce europejskiej. Cykle mszalne prezentowane na płycie charakteryzują się różnorodną stylistką. Pokazuje to, jak odmiennie siedemnastowieczni kompozytorzy traktowali tę formę nawet w obrębie własnej twórczości.
Na krążku zostały zamieszone przykłady dwóch mszy „użytkowych” o bardzo prostym układzie formalnym, opartym na dialogu pomiędzy dwoma zespołami śpiewaków. Muszę przyznać, że największe obawy miałem właśnie co do prezentacji tych dzieł. Często podczas słuchania utworów muzycznych z różnych epok mamy dość mocne poczucie, że istnieje bardzo cienka granica pomiędzy pięknem wynikającym z prostoty a banałem czy kiczem. I dokładnie to uczucie towarzyszyło mi przy nagrywaniu tych mszy. Jednak w całym ich schematyzmie i prostocie możemy odnaleźć fragmenty ukazujące mistrzostwo kompozytora.
Na przeciwległym biegunie znajdują się kunsztowne opracowania cyklu mszalnego, nawiązujące do dwóch głównych nurtów stylistycznych obecnych w muzyce XVII wieku: jeden z nich to prima pratica, styl wywodzący się z dawnej Palestrinowskiej polifonii (w ten nurt wpisuje się Missa paschalis), a drugi to styl koncertujący, nowoczesny jak na owe czasy, który reprezentują Missa a 14 i Missa Concertata La Lombardesca.
Zestawienie wszystkich tych dzieł na jednym krążku ukazuje nam Pękiela zarówno jako twórcę znakomicie operującego różnymi technikami kompozytorskimi, jak i szefa kapeli, którego obowiązkiem było również pisanie utworów stricte użytkowych. Na płycie msze zostały przedzielone utworami instrumentalnymi – Fugą i kanonami, które zamieszczone w dodatku nutowym do traktatu prawdopodobnie nie były przeznaczone do wykonywania. Zwykła ciekawość sprawiła, że chcieliśmy usłyszeć, jak mogłyby zabrzmieć. Mam nadzieję, że będą one rodzajem oddechu pomiędzy poszczególnymi cyklami mszalnymi.

Andrzej Kosendiak

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia
Repercussion fot. archiwum artysty

Fascinating Rhythm!

Koncerty Edukacyjne dla Młodzieży
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Agnieszka Zahaczewska-Książek, Krzysztof Książek fot. archiwum artysty

Rapsodie espagnole

Książek Piano Duo
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia
Kompozytor Rafał Augustyn w Sali Głównej NFM

Spotkajmy się w NFM. Rafał Augustyn

NFM, foyer -1
Szczegóły wydarzenia
José María Gallardo del Rey

Bolero

Karel Mark Chichon / José María Gallardo del Rey
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Serwus Madonna

Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Francesco Bottigliero / fot. Maciej Galas

Nieskończone przemijanie

Francesco Bottigliero / Alessandro Deljavan
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Próba otwarta Akademii Orkiestrowej NFM

Alexey Stadler
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Muzyka Wrocławia

Wrocław Baroque Ensemble
Ratusz, Sala Wielka
Szczegóły wydarzenia
West Side Sinfonietta / fot. Karol Sokołowski

Perły miłości

West Side Sinfonietta
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Wszystkie oblicza muzyki. Spotkania dla abonamentowiczów

Spotkanie z Lutosławski Quartet
NFM, VIP Room (+1)