Paweł Mykietyn II

Monograficzna płyta z dziełami pochodzącego z Wrocławia wybitnego kompozytora Pawła Mykietyna, poprowadzonymi przez dwóch charyzmatycznych dyrygentów: Bassema Akikiego i Benjamina Shwartza. Oprócz Hommage à Oskar Dawicki na albumie znalazł się II Koncert wiolonczelowy w wykonaniu Marcina Zdunika, dla którego utwór ten został napisany.

Cena: 45 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2021

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygenci: Bassem Akiki, Benjamin Shwartz

Wykonawcy: Marcin Zdunik, NFM Filharmonia Wrocławska

Opis:

„Starałem się w tym utworze – powiedział o II Koncercie Paweł Mykietyn – dokonać syntezy moich poszukiwań związanych z czasem w muzyce. Starałem się też oczywiście, żeby był komunikatywny. Zależało mi na tym, żeby w tę żelazną konstrukcję matematyczną wlać jakąś silną ludzką emocję”. Sądząc po reakcji warszawskiej publiczności, zgromadzonej 29 marca 2019 roku w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, kompozytor swój cel w pełni osiągnął. A może nawet z nawiązką, skoro obecny wówczas na sali aktor i reżyser Maciej Stuhr, podczas słuchania Marcina Zdunika i Orkiestry Sinfonia Varsovia pod wodzą polsko-libańskiego dyrygenta Bassema Akiki, oczami wyobraźni „zobaczył” niemą etiudę filmową (zatytułowaną później po prostu: II Koncert wiolonczelowy). Swoją wizję Stuhr w sposób precyzyjny, co do sekundy przystający do warszawskiego nagrania koncertowego, przeniósł na ekran i stworzył poniekąd zupełnie nową formę artystyczną, rodzaj „filmu z ducha muzyki”.
Otrzymując możliwość wielokrotnego wysłuchania studyjnej rejestracji II Koncertu wiolonczelowego – z Marcinem Zdunikiem i NFM Filharmonią Wrocławską pod batutą Bassema Akikiego – warto sobie odpowiedzieć na następujące, ważne pytanie: czy ten bez reszty zagarniający słuchacza utwór Pawła Mykietyna nie jest arcydziełem porównywalnym z Koncertem wiolonczelowym Witolda Lutosławskiego?
[…]
Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną jest drugim, po Koncercie fletowym z 2013 toku, dużych rozmiarów utworem Mykietyna, w którym – dzięki precyzyjnym wyliczeniom matematycznym – eksploruje on dramaturgiczne możliwości wywoływania przez muzykę iluzji rozciągania bądź skracania czasu. Orkiestra jest w tym dziele stosunkowo oszczędna w środkach: z wyjątkiem pojedynczego oboju instrumenty dęte (flety, klarnety, rogi, trąbki i puzony) ograniczone zostały do klasycznej, podwójnej obsady. Oprócz tego kompozytor angażuje wymiennie czelestę z fortepianem, sekcję perkusyjną oraz 28, często solistycznie traktowanych, smyczków. Kompozycja grana jest bez przerwy i składa się z trzech połączonych ogniw.


Marcin Gmys, fragment tekstu zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

  • Fryderyk 2022
  • Nominacja do International Classical Music Awards 2023

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Brodka „O.Sadza”

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Z klasyką przez Polskę – Wschowa

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Wschowa, kościół pw. św. Jadwigi Królowej
Szczegóły wydarzenia
German Brass / fot. archiwum zespołu

Classic & Around The World

German Brass
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Ahoj, marynarze!

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z zespołem LutosAir Quintet

Wszystkie oblicza muzyki
NFM, VIP Room (+1)
Szczegóły wydarzenia

Symfonia Losu

Ainārs Rubiķis / NFM Filharmonia Wrocławska
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Z klasyką przez Polskę – Nowa Sól

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Nowa Sól, kościół św. Antoniego
Szczegóły wydarzenia

Z klasyką przez Polskę – Klępsk

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Klępsk, kościół Rzymskokatolicki pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
Szczegóły wydarzenia
Chóry Akademii Chóralnej / fot. Joanna Stoga

Mater et chorus

Chóry Akademii Chóralnej – Śpiewającej Polski
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Teseo

Zakończenie sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu