Paweł Mykietyn II

Monograficzna płyta z dziełami pochodzącego z Wrocławia wybitnego kompozytora Pawła Mykietyna, poprowadzonymi przez dwóch charyzmatycznych dyrygentów: Bassema Akikiego i Benjamina Shwartza. Oprócz Hommage à Oskar Dawicki na albumie znalazł się II Koncert wiolonczelowy w wykonaniu Marcina Zdunika, dla którego utwór ten został napisany.

Cena: 45 zł
Liczba sztuk

Opis

Premiera płyty: 2021

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygenci: Bassem Akiki, Benjamin Shwartz

Wykonawcy: Marcin Zdunik, NFM Filharmonia Wrocławska

Opis:

„Starałem się w tym utworze – powiedział o II Koncercie Paweł Mykietyn – dokonać syntezy moich poszukiwań związanych z czasem w muzyce. Starałem się też oczywiście, żeby był komunikatywny. Zależało mi na tym, żeby w tę żelazną konstrukcję matematyczną wlać jakąś silną ludzką emocję”. Sądząc po reakcji warszawskiej publiczności, zgromadzonej 29 marca 2019 roku w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, kompozytor swój cel w pełni osiągnął. A może nawet z nawiązką, skoro obecny wówczas na sali aktor i reżyser Maciej Stuhr, podczas słuchania Marcina Zdunika i Orkiestry Sinfonia Varsovia pod wodzą polsko-libańskiego dyrygenta Bassema Akiki, oczami wyobraźni „zobaczył” niemą etiudę filmową (zatytułowaną później po prostu: II Koncert wiolonczelowy). Swoją wizję Stuhr w sposób precyzyjny, co do sekundy przystający do warszawskiego nagrania koncertowego, przeniósł na ekran i stworzył poniekąd zupełnie nową formę artystyczną, rodzaj „filmu z ducha muzyki”.
Otrzymując możliwość wielokrotnego wysłuchania studyjnej rejestracji II Koncertu wiolonczelowego – z Marcinem Zdunikiem i NFM Filharmonią Wrocławską pod batutą Bassema Akikiego – warto sobie odpowiedzieć na następujące, ważne pytanie: czy ten bez reszty zagarniający słuchacza utwór Pawła Mykietyna nie jest arcydziełem porównywalnym z Koncertem wiolonczelowym Witolda Lutosławskiego?
[…]
Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną jest drugim, po Koncercie fletowym z 2013 toku, dużych rozmiarów utworem Mykietyna, w którym – dzięki precyzyjnym wyliczeniom matematycznym – eksploruje on dramaturgiczne możliwości wywoływania przez muzykę iluzji rozciągania bądź skracania czasu. Orkiestra jest w tym dziele stosunkowo oszczędna w środkach: z wyjątkiem pojedynczego oboju instrumenty dęte (flety, klarnety, rogi, trąbki i puzony) ograniczone zostały do klasycznej, podwójnej obsady. Oprócz tego kompozytor angażuje wymiennie czelestę z fortepianem, sekcję perkusyjną oraz 28, często solistycznie traktowanych, smyczków. Kompozycja grana jest bez przerwy i składa się z trzech połączonych ogniw.


Marcin Gmys, fragment tekstu zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

Nagrody: Fryderyk 2022, Nominacja do International Classical Music Awards 2023

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia
Grafika koncertowa koncertu Brodka 2.0

SADZA 2.O. Wiosenna kontynuacja trasy koncertowej Brodki

NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Robert Trevino / fot. Muschaciolanello

Basque National Orchestra

Robert Trevino
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
NFM Filharmonia Wrocławska / fot. Łukasz Rajchert

Radzimir Dębski HOMMAGE Krzysztof Penderecki

Radzimir Dębski / NFM Filharmonia Wrocławska
Wrocław, Hala Stulecia
Szczegóły wydarzenia

Bartek Wąsik plays Radiohead – Daydreamer w NFM!

NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Szymon Komasa / fot. Jakub Pleśniarski

Wyspy szczęśliwe

Szymon Komasa / Sophia Muñoz / Adam Kośmieja
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

NFM Orkiestra Leopoldinum w Austrii

Kunsthaus Muerz
Szczegóły wydarzenia
Aleksandra Kurzak

Symfonia pieśni żałosnych

Spotkania z muzyką symfoniczną dla młodzieży
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Z pieśnią na ustach

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkajmy się w NFM. Maria Woś

NFM, foyer -1
Szczegóły wydarzenia
Chór Chłopięcy NFM / fot. Karol Sokołowski

Chór Chłopięcy NFM w Opolu

Filharmonia Opolska im. J. Elsnera