Opera Omnia 07

Siódma część serii prezentującej dzieła wszystkie Witolda Lutosławskiego zawiera piosenki dla dzieci tego wybitnego polskiego kompozytora w wykonaniu Chóru Chłopięcego NFM i instrumentalistów NFM pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Do płyty zostały dołączone m.in. teksty piosenek oraz nuty z linią melodyczną.

Cena: 49 zł
Liczba sztuk

Opis

Premiera płyty: 2018

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Chór Chłopięcy NFM, Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet, Instrumentaliści NFM Filharmonii Wrocławskiej

Opis:

Pytał kiedyś – półżartem i całkiem serio – historyk sztuki Jacek Woźniakowski, czy artyście wolno się żenić. Można pójść o krok dalej i spytać, czy artyście wolno mieć dzieci — „a już kiedy one są”, to co z tego wynika dla sztuki. (…)

Podobnie jak piosenki z obszaru muzyki popularnej, twórczość dla dzieci wiąże się z Polskim Radiem, głównym w latach powojennych inkubatorem twórczości muzycznej wszelkiego rodzaju. Radio było oczywiście państwowe, jak niemal wszystko w ówczesnej Polsce „Ludowej“. Państwowe były nawet dzieci. Nie znajdziemy jednak w tekstach ani politycznych plakatówek, ani natrętnej dydaktyki; w ogóle poza Słomkowym łańcuszkiem, czyli popularnym wykładem na temat wielorakiej użyteczności… słomy, dydaktyki w tych tekstach nie ma prawie wcale. Jest napomnienie, by żywe stworzenia, ptaki zwłaszcza, traktować dobrze. (Ale już owady nadają się tylko na ptasią kolację). Jest trochę absurdalnego humoru, garść mikroscenek czy portrecików, sporo delikatnego, nieco bladego liryzmu, czasem – zwłaszcza u Tuwima – przetykanego zmyślnym humorystycznym konceptem, jak w poincie piosenki o Rzeczce. Nie ma biało-czarnych charakterów ani jasnego triumfu Dobra nad Złem: romantyczny, ale egocentryczny pan Słowik ograniczy się do krótkich przeprosin; skłócone jarzyny wylądują w zupie niezależnie od tego, co zrobiły, a ptasie plotki kulminują w iście gombrowiczowskiej „kupie”. (…)

Kursuje wśród artystów piszących dla dzieci powiedzenie, że ich fach wymaga jeszcze większej pracy i talentu niż twórczość dla dorosłych, „bo dziecko jest odbiorcą wymagającym i nie znosi fałszu”. To prawda częściowa. Z jednej strony – jak mówi Danton u Büchnera – „pijani, dzieci i wariaci mówią prawdę”, z drugiej – dzieci, zwłaszcza w instytucjonalnych ramach, potrafią dla świętego spokoju udawać zainteresowanie i nieźle zgrywać. (…)

Maksyma „tak jak dla dorosłych, tylko lepiej” jest zatem ważna. Lutosowe miniaturki trzeba wykonać z nieskazitelną, może nawet nadwyrazistą dykcją, więcej niż spójną intonacją, z idealnym uchwyceniem rytmu i akcentu, czujnie różnicując harmoniczne odchylenia i zabarwienia. Trzeba znaleźć sposób na voice acting, nienachalnie, ale dobitnie uwypuklić głosy postaci, dobrze osadzić pointę, a z drugiej strony – nie przesadzać z „efektami”. (Przyda się muzyk znający retorykę, może właśnie spec od baroku?) No i jak ognia należy unikać wrażenia – częstego, niestety, zwłaszcza wśród chórów dziecięcych – że wszystko, co się śpiewa, jest bardzo smutne. Trudne zadanie, ale powinno się opłacić. (…).”

Fragment eseju Lutos dzieckiem podszyty Rafała Augustyna, zamieszczonego w booklecie płyty.

Unikatowa seria wydawnicza NFM i CD Accord Witold Lutosławski. Opera omnia to projekt prezentujący wszystkie dzieła wybitnego polskiego kompozytora. Wydawnictwa z tej serii są ekskluzywne pod względem wykonawczym, realizatorskim i edytorskim.

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Jazz Morning Kids! Poranki z muzyką na żywo: Cztery pory roku

Kino Nowe Horyzonty
Szczegóły wydarzenia

Koncerty w mieszkaniach prywatnych

Zapisy od 16.11
mieszkania prywatne, Wrocław
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z artystami festiwalu – Hamid Drake

NFM, foyer -1, czerwone kanapy
Szczegóły wydarzenia

David Murray Brave New World Trio / Hamid Drake's Turiya: Honoring Alice Coltrane

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Wrocławska gala kabaretowa – Andrzeje 2022

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Ewa Mrowca / fot. archiwum artystki

Kolacja mistrzów

Ewa Mrowca
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Tam na górze jawor stoi

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Tateo Nakajima / fot. Łukasz Rajchert

Muzyka i akustyka – wykład Tateo Nakajimy

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Elżbieta Sikora / fot. Bartek Barczyk / PWM

Elżbieta Sikora – odsłonięcie tablicy

plac Wolności
Szczegóły wydarzenia
Mari Fukumoto / fot. Sonja Werner

Uczeń czarnoksiężnika

Mari Fukumoto / Pascal Rophé
NFM, Sala Główna