Moniuszko inaczej śpiewany

Płyta, nagrana przez chóry projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska oraz NFM Orkiestrę Leopoldinum pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, została wydana z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Album zawiera utwory tego kompozytora w nowoczesnym opracowaniu Romana I. Drozda.

Cena: 30 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2020

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Agnieszka Franków-Żelazny

Wykonawcy: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Aleksandra Sosna, Jerzy Butryn, Sebastian Mach, Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska, NFM Orkiestra Leopoldinum, Chóry projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska

Opis:

Moniuszko komponował zarówno krótkie piosenki zwrotkowe, przeznaczone dla amatorów o ograniczonych możliwościach wykonawczych, jak i wieloczęściowe utwory balladowe, tworzone z myślą o śpiewakach zawodowych. Według opinii Stefana Kisielewskiego: „Trafił nie tylko do szlacheckich dworków czy mieszczańskich domów, ale też «pod strzechy»”. A że był doskonałym melodystą, jego pieśni „weszły w krew społeczeństwa, stały się składową częścią klimatu, atmosfery, stylu polskiego życia (…)”. Tym samym Moniuszko zatarł granicę między sztuką elitarną a popularną, tzn. atrakcyjną dla szerszego grona odbiorców. Żadne z jego dzieł nie straciło przy tym walorów artystycznych.
Podobna idea przyświeca projektowi Akademii Chóralnej, którego celem jest rozpowszechnianie śpiewu, w tym przede wszystkim śpiewu zbiorowego, mającego nie tylko wartość artystyczną, ale przynoszącego również korzyści psychologiczne i społeczne. Tym razem na warsztat zostały wzięte najbardziej znane melodie Stanisława Moniuszki. Roman Ilia Drozd przetworzył je na język współczesny, zdecydowanie bliższy młodym wykonawcom i odbiorcom.
Powstał zatem zbiór niezwykłych utworów zaczerpniętych z moniuszkowskich oper, Sonetów krymskich i Śpiewników domowych, napisanych do słów wybitnych polskich poetów. W nowym opracowaniu zostały przeznaczone na głosy solowe, chóry jednorodne, fortepian, orkiestrę smyczkową oraz instrumenty perkusyjne z elementami body percussion. […]
Współczesne opracowanie znanych od niemal dwóch wieków melodii tchnęło w nie nowe życie i nadało im zupełnie inną energię. O tym, jak wiele wzbudzają pozytywnych emocji wśród publiczności i zaangażowania ze strony młodych wykonawców, miałam okazję przekonać się podczas jednego z koncertów, w którym, oprócz solistów i NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, udział wzięło kilkanaście chórów dziecięcych i młodzieżowych. Tę samą energię i radość muzykowania odnajdą Państwo w niniejszym nagraniu Moniuszko inaczej śpiewany

Agata Adamczyk, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

Nagrody: nominacja do Fryderyka 2021

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Muzyka sakralna Rzeczpospolitej Obojga Narodów

Wrocław Baroque Ensemble
Zawonia, Gminny Ośrodek Kultury
Szczegóły wydarzenia

71/42 Finał - próba otwarta

Maciej Koczur / SoundCheck – New Music Ensemble
NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia

Strefa Ruchu: Czy muzyka nowa jest subkulturą?

Wydarzenie we współpracy z „Ruchem Muzycznym”
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
Szczegóły wydarzenia

71/42 Finał

Maciej Koczur / SoundCheck – New Music Ensemble
NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Muzyka sakralna Rzeczpospolitej Obojga Narodów

Wrocław Baroque Ensemble
Oleśnica, kościół pw. Świętej Trójcy
Szczegóły wydarzenia

było / jest

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Zwiedzanie NFM

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Tanita Tikaram

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Aleksandra Kubas-Kruk

Impresje na sopran i altówkę

Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
NFM, Sala Kameralna