Marcin Mielczewski II

Album zarejestrowany przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. To pierwsza płyta zespołu uhonorowana Fryderykiem. Jedna z części cyklu płyt Music First. Muzyka I Rzeczypospolitej z utworami polskich kompozytorów XVII i XVIII w. Płyta prezentuje dzieła głównie z kolekcji przechowywanej aż do II wojny światowej w kościele św. Marii Magdaleny we Wrocławiu.

 

Cena: 49 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2017

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Aldona Bartnik, Agnieszka Ryman, Aleksandra Turalska, Matthew Venner, Piotr Łykowski, Piotr Olech, Maciej Gocman, Karol Kozłowski, Tomáš Lajtkep, Tomáš Král, Jonathan Brown, Bogdan Makal, Jerzy Butryn, Wrocław Baroque Ensemble

Opis:

Przedstawiamy Państwu płytę wydaną w roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W czasie jubileuszu pamiętamy o tych, którzy oddali życie za ojczyznę, o tych, którzy przyczynili się do podtrzymania rodzimej kultury w latach zaborów, wreszcie o tych, którzy doprowadzili do odzyskania suwerenności zarówno przez działania militarne, jak i dyplomatyczne. Natomiast niezbyt często pamiętamy, do czego pokolenia Polaków tęskniły w XIX wieku, w czasach, gdy Polski nie było na mapie Europy.
Polacy postrzegają I Rzeczpospolitą głównie poprzez pryzmat jej politycznej świetności, potęgi terytorialnej i wojskowej, dzięki którym Polska w sojuszu z Litwą, a później jako Rzeczpospolita Obojga Narodów zyskała w Europie wielkie znaczenie, począwszy od XV do schyłku XVIII wieku. A przecież był to także okres rozkwitu w nauce i sztuce, również w dziedzinie muzyki. Kapela dworu Wazów, w której działali Marco Scacchi, Bartłomiej Pękiel, Marcin Mielczewski i Adam Jarzębski, była jednym z czołowych zespołów europejskich. Muzyka w katedrze na Wawelu w XVII i w pierwszej połowie XVIII wieku, a szczególnie w czasach, gdy działał tam Grzegorz Gerwazy Gorczycki, stała na wybitnie wysokim poziomie artystycznym. Lata 50. i 60. XVIII wieku to z kolei rozkwit Kapeli Jasnogórskiej, w dużej mierze możliwy dzięki Marcinowi Józefowi Żebrowskiemu. W czasach saskich i stanisławowskich Warszawa była jednym z europejskich centrów życia artystycznego. To tylko najbardziej znaczące nazwiska i miejsca związane z muzyką.
Warto zauważyć oddziaływanie polskich twórców na inne ośrodki europejskie. Odpisy utworów Marcina Mielczewskiego znajdujemy od Lubeki przez miasta Saksonii, Moraw, Śląska aż po Smoleńsk, a nawet Moskwę. Jestem wrocławianinem – tu się urodziłem i tutaj prowadzę swoją działalność, więc w naturalny sposób istotny jest dla mnie wpływ muzyki Mielczewskiego na działalność kapel wrocławskich w drugiej połowie XVII wieku. To ciekawe, że w czasie sporów i wojen religijnych dzieła muzyczne kapelmistrza na dworze Karola Ferdynanda Wazy, katolickiego biskupa wrocławskiego i płockiego, najliczniej zachowały się w zbiorach protestanckich parafii Wrocławia, gdzie były bardzo cenione i chętnie grywane. Kapele wrocławskie dysponowały dość bogatym instrumentarium, dlatego partiom wokalnym (często w układzie sześciogłosowym) towarzyszyły instrumenty dęte.
Płyta, którą oddajemy w Państwa ręce, prezentuje dzieła głównie z kolekcji kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu, o których istnieniu jeszcze kilkanaście lat temu nie wiedzieliśmy. Zbiory muzyczne ze zburzonego pod koniec II wojny światowej Wrocławia, podobnie jak wiele innych archiwaliów, dzieł sztuki i cennych przedmiotów, zostały wywiezione przez Armię Czerwoną na wschód. Rękopisy muzyczne trafiły do Moskwy, a stamtąd po latach przekazano je do Berlina Wschodniego. Dzięki badaniom profesor Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej zostały przywrócone do życia muzycznego dopiero pod koniec XX wieku. Cieszę się, że mogliśmy po prawie czterech stuleciach ponownie wykonać i nagrać utwory Mielczewskiego we Wrocławiu, i to w takim opracowaniu, w jakim były one grywane tutaj przed stuleciami.

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Nagrody: Fryderyk 2019

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia
Alexander Sitkovetsky / fot. Vincy Ng

NFM Masterclass – Iwona Sobotka

Zapisy (uczestnicy czynni) zakończone
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Zimową porą

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Eugeniusz Józefowski  / fot. M. Hnatiuk

Spotkajmy się w NFM – Prof. Eugeniusz Józefowski

NFM, foyer -1
Szczegóły wydarzenia

Śmierć i wyzwolenie

Iwona Sobotka / Fuad Ibrahimov
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Daniel Müller-Schott / fot. Kaupo Kikkas

Müller-Schott gra Haydna

Wilson Hermanto / NFM Orkiestra Leopoldinum
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Symfonia smaku – wykład o kawie

NFM, foyer -3
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Kawa z Bachem

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Bach versus French Masters

Recital organowy Bernarda Foccroulle`a
Bazylika mniejsza pw. św. Elżbiety
Szczegóły wydarzenia

Amor Sacro / Amor Profano

Patoulidou / Orliński / Il Giardino d’Amore / Plewniak
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Alexander Sitkovetsky / fot. Vincy Ng

NFM Masterclass – Annelien Van Wauwe

Zapisy (uczestnicy czynni) zakończone
NFM, Sala Kameralna