Lutosławski, Mykietyn | String Quartets

Dwa znakomite dzieła przeznaczone na kwartet smyczkowy autorstwa Witolda Lutosławskiego i Pawła Mykietyna (światowa premiera fonograficzna utworu) zestawione na jednym albumie – to wyjątkowo atrakcyjna propozycja dla wielbicieli znakomitej kameralistyki! 

Cena: 30 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2014

Wydawdca: DUX, Narodowe Forum Muzyki

Wykonawcy: Lutosławski Quartet

Rok wydania: 2014

Opis:

Lutosławski Quartet wykonuje przede wszystkim muzykę XX i XXI wieku, kładąc przy tym nacisk na rozpowszechnianie muzyki polskiej (kompozycje m.in. Lutosławskiego, Bacewicz, Szymanowskiego, a także jednego z członków kwartetu – Marcina Markowicza). Jako zespół artystów wszechstronnych i otwartych na inspiracje muzyczne, repertuar współczesny łączy z dziełami muzyki klasycznej, romantycznej i jazzowej.

Tworzenie muzyki na kwartet smyczkowy to, zdaniem wielu, zadanie szczególnie trudne, któ­remu sprostać może jedynie kompozytor o wysoko rozwiniętym rzemiośle i doskonałym smaku. Źródłem tego przekonania jest poniekąd charakter muzyki kameralnej w ogóle, a kwartetowej w szczególności. Omawiając w rozmowie z Tadeuszem Kaczyńskim własny Kwartet smyczkowy (1964), Witold Lutosławski powiedział: „Komponowanie na niewielką obsadę to ciężki i surowy egzamin, ponieważ wszystkie elementy użytej techniki kompozytorskiej widzi się wtedy jak na dłoni. Możliwości kolorystyczne i dynamiczne są ograniczone, ilość dźwięków mogących współbrzmieć ze sobą równocześnie jest zredukowana, a zatem wszystko musi tu być jeszcze bardziej niż w utworze na orkiestrę wyważone i umieszczone na swoim miejscu”. Problemów przysparza także ciążenie tradycji, wyjątkowo silne w przypadku takich gatunków jak sym­fonia, opera, a także kwartet smyczkowy. Kto sięga po tę obsadę, mierzy się – chcąc tego czy nie – z kompozycjami wielkich poprzedników: Haydna, Mozarta, Beethovena, Bartóka, Berga i Szostakowicza. Każdego nowego kwartetu słucha się – już choćby z powodu obsady – jak odpowiedzi na pytanie: „co można tu jeszcze wymyślić?”. Paweł Mykietyn, autor dwóch kwartetów smyczkowych (I – 1998, II – 2006), wyznał już po ich skomponowaniu (w roz­mowie z Katarzyną Surmiak-Domańską): „[w dzieciństwie] żaliłem się: «Mamo, ale jak będę dorosły, to wszystko już będzie wykomponowane». A mama mówiła: «Spokojnie, syneczku, nie będzie». Dzisiaj nie jestem pewien, czy nie miałem wtedy racji”.

Słuchając Kwartetu Lutosławskiego i II Kwartetu Mykietyna, warto pamiętać o tych proble­mach. Rozwijanie indywidualnego stylu wobec ograniczeń i zobowiązań narzuconych przez wybór obsady stanowi wszak zasadniczą treść obu utworów. (…)

Utwór Witolda Lutosławskiego – komponowany w cieniu (lub raczej – w blasku) wielkiej tradycji – i muzyka Pawła Mykietyna – pisana już „po Lutosławskim” – demonstrują ciągłą żywotność kwartetowego gatunku i więcej: niewyczerpane, „odnawialne” możliwości samej sztuki kompozytorskiej. Oba kwartety brzmią jak odpowiedź na banalne i trudne pytanie: „co dalej?”, i jak jeszcze jedno jego powtórzenie. Intrygują najbardziej, gdy słuchać ich w ten właśnie sposób.

Marcin Krajewski, fragment tekstu z bookletu dołączonego do płyty

Nagrody i wyróżnienia: nagranie miesiąca (listopad 2014) Classical music on Spotify, wśród płyt roku 2014 „Płytomanii” Programu 2. Polskiego Radia, nominacja do nagrody Fryderyk 2015

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia
Dyrygent Yaroslaw Shemet / fot. Karol Fatyga

Hommage à Markowski

Yaroslav Shemet / Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Głos zmian – Krotoszyn

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Krotoszyn, kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Szczegóły wydarzenia
Ensemble Basiani / fot. archiwum zespołu

Podróż do źródeł – Bolesławiec

Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
Bolesławiec, bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Głos zmian

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Szczegóły wydarzenia
Ensemble Basiani / fot. archiwum zespołu

Podróż do źródeł – Kłodzko

Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
Kłodzko, kościół pw. Matki Bożej Różańcowej
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Głos zmian

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Wrocław, katedra prawosławna pw. Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie na muzycznym szlaku

Wratislavia Cantans dla dzieci
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie na muzycznym szlaku

Wratislavia Cantans dla dzieci
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Chór Chłopiecy NFM / fot. Łukasz Rajchert

Noe i jego arka – opera dziecięca

Chór Chłopięcy NFM i Chór Dziewczęcy NFM
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie na muzycznym szlaku

Wratislavia Cantans dla dzieci
NFM, Sala Czerwona