Kings in the North
Album znakomitego śpiewaka Tomáša Krála i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jarosława Thiela. Na płycie wydanej przez francuską wytwórnię Aparté znalazły się fragmenty dzieł operowych najwybitniejszych kompozytorów północnoeuropejskich okresu baroku przeznaczone na baryton i orkiestrę.
Premiera albumu: 09.09.2022
Wydawca: Aparté
Dyrygent: Jarosław Thiel
Wykonawcy: Tomáš Král – baryton, Wrocławska Orkiestra Barokowa
Opis:
Koroną strojne głowy spać nie mogą.
William Shakespeare, Henryk IV, cz. II, tłum. L. Ulrich
Europa Północna stanowiła podatny grunt dla rozwoju muzyki lirycznej: zapożyczyła ona wiele znanych postaci historycznych, ale miała też dług wdzięczności względem licznych arcydzieł kompozytorów barokowych. Przychodzą tu na myśl oczywiście Händel i Bach, lecz powinniśmy pamiętać o takich kompozytorach, jak Heinichen, Schürmann, Keiser i Telemann, których genialna muzyka operowa jest rzadko wykonywana. Wielu z nich w swoich utworach operowych portretowało monarchów, strasznych lub majestatycznych, tworząc role, które w przeciwieństwie do tych pisanych przez ich kolegów z południa, kompozytorzy Septentrionu nie wahali się powierzyć niższym głosom.
Baryton Tomáš Král, który od kilku lat z sukcesem występuje na międzynarodowych scenach, z równą łatwością wciela się w te różne role, ukazując mękę skruszonego Nerona (Ach! Nero ist nicht Nero mehr!… Erstaune, sichrer Kreis der Welt – Keiser, Octavia), rozpacz Sigeberta (Ich muss schweigend von dir gehen – Keiser, Fredegunda) czy budzącą śmiech głupotę wyimaginowanego tyrana Damona [w operze] Telemanna, (Ihr krachenden Klüfte).
Łącząc najważniejsze arie tego repertuaru (Rodelinda, Almira, Riccardo Primo…) i mało znane skarby, młody baryton i muzycy Wrocławskiej Orkiestry Barokowej oferują ambitny recital, oscylujący pomiędzy wirtuozerią a emocją.