Kaspar Förster

Trzynasty album wydany w ramach serii Music First. Muzyka I Rzeczypospolitej. Monograficzna płyta poświęcona twórczości Kaspara Förstera, jednego z najciekawszych twórców XVII wieku. Nagranie zawiera kilkanaście koncertów kościelnych wybranych ze wszystkich zachowanych dzieł kompozytora; niektóre z nich zostały nagrane po raz pierwszy.

Cena: 59 zł
Liczba sztuk

Premiera albumu: 15.09.2023

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Wrocław Baroque Ensemble

Gdybyśmy spojrzeli na Kaspara Förstera juniora z dzisiejszej perspektywy, moglibyśmy śmiało uznać go za prawdziwego Europejczyka. Pochodził z królewskiego Gdańska, a jego życie było związane z licznymi ośrodkami, m.in. Warszawą, Rzymem czy Kopenhagą. Odbył też szereg podróży, miał więc okazję zetknąć się z wieloma znakomitymi artystami tamtych czasów, jak choćby Marco Scacchi i Marcin Mielczewski (na dworze Władysława IV) czy Giacomo Carissimi, który zainspirował go do komponowania dzieł dramatycznych. Kontakty te w połączeniu z wybitnym, wszechstronnym talentem Förstera (oprócz zdolności kompozytorskich miał też ponadprzeciętne umiejętności wokalne) zaowocowały wyjątkową spuścizną, która odzwierciedla popularne tendencje stylistyczne pierwszej połowy XVII wieku. Na niniejszym albumie znalazło się kilkanaście koncertów kościelnych, które wybraliśmy z zachowanych dzieł kompozytora. Nazwa płyty, Sacrae cantiones, to także tytuł publikacji z jego kompozycjami wydanej w ramach serii Fontes Musicae in Polonia pod redakcją Larsa Berglunda. Utwory, które przetrwały do naszych czasów, pochodzą z różnych źródeł i najprawdopodobniej nie formowały żadnego cyklu.

Wszystkie dzieła Förstera wyróżnia klarowność formy i melodyjność. Prezentowane na płycie koncerty kościelne są kunsztownymi, zachwycającymi perełkami. To bardzo dobrze skomponowane (szczególnie pod względem wokalnym), niewielkich rozmiarów utwory, w których wykorzystano niekiedy wyrafinowane, ale wciąż proste środki. Förster pokazuje się w nich jako wytrawny dramaturg, umiejętnie bowiem stosuje środki retoryki muzycznej, by podkreślić emocje wynikające z tekstu literackiego, co jednocześnie zapewnia wyjątkową ciągłość narracyjną.

To już kolejne wydawnictwo z serii Muzyka I Rzeczypospolitej. Dzieła Kaspara Förstera juniora idealnie wpisują się w ten cykl, stanowią bowiem ważny element polskiej i europejskiej sceny muzycznej tamtych czasów. Twórczość kompozytora ukazuje również ówczesną Europę jako wspólnotę kulturową i społeczną, w której Förster mógł – pomimo rozdrobnienia i różnych podziałów administracyjnych – z łatwością przekraczać geograficzne granice, znajdując zatrudnienie i uznanie wszędzie, gdzie się pojawił.

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

West Side Story

NEOJIBA Orchestra

Ricardo Castro / Guido Sant’Anna
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Od czary do fanfary

Koncert dla przedszkolaków i uczniów klas 1–3
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Od czary do fanfary

Koncert dla przedszkolaków i uczniów klas 1–3
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia
Matthias Krüger / fot. Léna Pinon-Lang

L’Être contre le vent

Koncert
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Od czary do fanfary

Koncert dla przedszkolaków i uczniów klas 1–3
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Od czary do fanfary

Koncert dla uczniów klas 4–6 szkół podstawowych
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia
Filippos Sakagian / fot. Myrto Grigoriou

KTVC [hypnos] – próba otwarta

Eksperymentalny performans z udziałem publiczności
NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia

Kompozycje młodych

Koncert
NFM, foyer -3
Szczegóły wydarzenia
Jaap van Zweden / fot. Tod Resenberg Photogtaphy

Chicago Symphony Orchestra I

Jaap van Zweden
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Greeting the Sun

Immersyjna przestrzeń kontemplacji
NFM, Sala Czarna