Haydn | The Seasons 1801

Na czwartym albumie z serii wielkich oratoriów pod kierunkiem Paula McCreesha z udziałem artystów z Polski i Wielkiej Brytanii zawierającym nowe nagranie ostatniego wielkiego oratorium Haydna połączono siły Wrocławskiej Orkiestry Barokowej oraz Chóru NFM i Gabrieli Consort & Players, dzięki czemu udało się odtworzyć wielkoobsadowe wykonanie z wiedeńskich czasów kompozytora. Pierwsze duże nagranie w jednej z najwspanialszych sal koncertowych Europy – Narodowym Forum Muzyki. Znakomity, pięknie wydany album z dwujęzycznym, polsko-angielskim bookletem.

Cena: 70 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2017

Wydawca: Winged Lion, Narodowe Forum Muzyki

Dyrygent: Paul McCreesh

Wykonawcy: Carolyn Sampson, Jeremy Ovenden, Andrew Foster-Williams, Chór NFM, Gabrieli Consort & Players, Wrocławska Orkiestra Barokowa

Opis:

To czwarty album z serii wielkich oratoriów pod kierunkiem Paula McCreesha, w których wzięli udział artyści z Polski i Wielkiej Brytanii. Dotychczas wydane dzieła spotkały się z uznaniem melomanów i krytyków – były to Grande Messe des morts Berlioza (2011, BBC Music Magazine Technical Excellence Award 2012), Eliasz Mendelssohna (2012, Diapason d’Or de l’Année 2013) oraz Requiem wojenne Brittena (2013, BBC Music Magazine Choral Award 2014). Maestro McCreesh specjalizuje się w muzyce renesansu, baroku, klasycyzmu i wczesnego romantyzmu, dbając o jej autentyczne wykonawstwo, zgodne z praktyką danej epoki. Tym razem prezentuje swoją interpretację jednego z największych dzieł Josepha Haydna. Nagranie zostało dokonane w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki, najnowocześniejszym tego typu obiekcie w Polsce. Wśród wykonawców znalazły się dwa zespoły działające w ramach NFM – Chór NFM oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa. Podobnie jak Stworzenie świata swoje Pory roku Joseph Haydn pisał pod okiem barona Gottfrieda van Swietena – austriackiego mecenasa sztuki, który znacznie wpłynął również na muzyczną karierę Wolfganga Amadeusa Mozarta. Choć nie obeszło się bez słownych utarczek oraz komentarzy ze strony kompozytora, to efekt jest znakomity – „współpraca” zakończyła się niewątpliwie powstaniem wyjątkowego dzieła.

Analogicznie jak w przypadku pracy nad Stworzeniem świata, tak i tu baron nie zadowolił się jedynie napisaniem tekstu libretta. Nieraz dawał Haydnowi wskazówki dotyczące związku muzyki ze słowem. Uwagi barona zaadresowane do kompozytora znalezione zostały na manuskrypcie libretta, którym Haydn posługiwał się podczas tworzenia dzieła. Choć kompozytor stosował się, chcąc czy nie, do niektórych zaleceń barona, to powszechnie wiadomo, że miał za złe sugestie możnowładcy. Szczególnie te dotyczące wstawienia pewnych efektów ilustracyjnych do utworu, które oceniał jako wymuszoną na nim „sfrancuziałą szmirę”. Choć wspominając o Porach roku, nie można pominąć istotnego wpływu barona van Swietena na proces kompozycji, to warto zwrócić uwagę na niezwykle istotne cechy dzieła, które zawdzięczamy już od samemu Haydnowi. Kompozytor ujawnia się jako doskonały instrumentator i twórca, przedstawiając słuchaczom kolejne doskonałe muzyczne interpretacje następujących po sobie pór roku. Znajdziemy tu wiele analogii z licznie pisanymi przez Haydna symfoniami (napisał ich ponad sto!), a nawet cytat ze słynnego po dziś dzień Andante z Symfonii „Z uderzeniem w kocioł”.

Haydn prowadził obydwa oratoria zarówno w dużych, jak i małych składach, aczkolwiek gorąco przyjmowane wykonania na koncertach wiedeńskiej Tonkünstler-Sozietät odbywały się zawsze z udziałem ogromnej liczby muzyków. Na szczęście większość materiałów wykonawczych przetrwała do dziś, umożliwiając nam rekonstrukcję typowej orkiestry wiedeńskiej z epoki: co najmniej osiemdziesiąt instrumentów smyczkowych, potrójna obsada instrumentów dętych drewnianych (podzielona na trzy odrębne zespoły Harmonie), kontrafagot, trąbki i perkusja w podwojonym składzie, podwójna obsada puzonów (zapewne jednak bez puzonu basowego), instrument klawiszowy oraz – w przypadku Pór roku – aż dziesięć rogów! Obsada chóru wcale nie była tak duża, jak wynikałoby z liczebności orkiestry, i wynosiła zwykle od sześćdziesięciu do osiemdziesięciu śpiewaków. Stworzenie świata doczekało się już kilku nagrań w dużych składach; jeśli chodzi o Pory roku, jest to bodaj pierwsze takie ujęcie w dziejach fonografii.

Płyta jest częścią projektu wydawnictw zrealizowanych w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Wydano dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Nagrody: nominacja do International Classical Musci Award 2018 w kategorii muzyka chóralna, nominacja do nagrody magazynu „Gramophone” 2017 w kategorii najlepsze nagranie chóralne, płyta miesiąca BBC Music Magazine, czerwiec 2017, za: „Substantial choral and orchestral forces captured in sound that is both expansive and immediate”

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Filmy krótkometrażowe Charliego Chaplina

Anna Vavilkina
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Murmur Mori – pieśni wypraw krzyżowych

Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Szczegóły wydarzenia

Krucjaty: wojna i pieśni – wykład koncertujący

Jacek Kowalski / Agnieszka Obst-Chwała
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Wersalski balet sztuki

Cracovia Danza / Royal Baroque Ensemble
Wrocław, Aula NOT
Szczegóły wydarzenia
PNCHM / fot. Michał Mazurkiewicz

Universal Prayer

Dzieła chóralne Andrzeja Panufnika
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Potańcówka przy muzyce tradycyjnej

Orkiestra Galicja
Wrocław, Aula NOT
Szczegóły wydarzenia

Kino organowe NFM – Lokator reż. Alfred Hitchcock

Tomasz Głuchowski / Michał Macewicz
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Roman de Fauvel – Opowieść o Ośle w dwóch częściach

Ars Cantus / Tomasz Dobrzański
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Szczegóły wydarzenia

Muzyka na zamku

Muzyczne poranki dla maluchów
NFM, Sala Czerwona