Francis Poulenc, Joseph Jongen

Album zarejestrowany przez grającego na organach znajdujących się w Sali Głównej NFM Karola Mossakowskiego (laureata International Classical Music Award 2023) oraz NFM Filharmonię pod dyrekcją Giancarla Guerrero. Na płycie znalazły się najbardziej rozpoznawalne dzieła organowe: Koncert g-moll Francisa Poulenca oraz Symphonie concertante Josepha Jongena.

Jest to pierwsza płyta w całości poświęcona muzyce na organy i orkiestrę nagrana na znajdującym się w Sali Głównej NFM instrumencie zbudowanym przez Orgelbau Klais Bonn.

Cena: 49 zł
Liczba sztuk

Premiera albumu: 21.04.2023

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Giancarlo Guerrero

Wykonawcy:

Karol Mossakowski – organy, NFM Filharmonia Wrocławska

Opis:

Znakomity pianista Francis Poulenc, choć mało znany w kręgach organistów, pozostawił dwa opublikowane utwory na organy: Litanies à la Vierge noire FP 82 (1936), w której ten instrument towarzyszy chórowi żeńskiemu, i Koncert g-moll FP 93 (1935–1938) na  organy, orkiestrę smyczkową i kotły. Najprawdopodobniej drugi utwór, obok  Koncertu d-moll FP 61 (1932) na dwa fortepiany i orkiestrę oraz Concert champêtre FP 49 (1927–1928) na klawesyn i orkiestrę, jest najczęściej wykonywany i nagrywany. Skądinąd koncert ten, razem z Symphonie concertante op. 81 na organy i orkiestrę (1926) Josepha Jongena, należy do najbardziej ulubionych – zarówno przez organistów, jak i przez publiczność – dwudziestowiecznych dzieł koncertowych.

Do powyższych opublikowanych kompozycji Poulenca należałoby dodać krótki utwór na organy solo La Duchesse à l’orgue i mały Magnificat na głosy żeńskie, organy i orkiestrę, oba skomponowane do filmu La Duchesse de Langeais (1941–1942) Jacques’a de Baroncellego; do dziś nie zostały wydane (FP 116).

Podczas gdy Symphonie concertante (Symfonia koncertująca) Jongena została pomyślana jako utwór na wielkie organy z towarzyszeniem rozbudowanej orkiestry symfonicznej, Koncert Poulenca jest przede wszystkim utworem na smyczki (kotły pojawiają się w nim niezbyt często), powstał bowiem z myślą o małych prywatnych organach księżnej Edmond de Polignac i na jej zamówienie; jej też był dedykowany „z wyrazami najwyższego szacunku”.

Renaud Machart, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Ricochet

LutosAir Quintet
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Rozszumiały się wierzby płaczące

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z reprezentacją Chóru NFM

Wszystkie oblicza muzyki
NFM, VIP Room (+1)
Szczegóły wydarzenia
Thierry Fischer / fot. Marco Borggreve

Zmartwychwstanie

Thierry Fischer / NFM Filharmonia Wrocławska
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Polish Cello Quartet / fot. Łukasz Rajchert

XXII Festiwal Muzyki Romantycznej – Polish Cello Quartet

Polish Cello Quartet w Skierniewicach
Skierniewice, Sala Koncertowa Centrum Kultury i Sztuki
Szczegóły wydarzenia
Alexander Sitkovetsky / fot. Łukasz Rajchert

Orawa

Alexander Sitkovetsky / NFM Orkiestra Leopoldinum
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Janis Porietis

Józef Zeidler & Wrocław Baroque Ensemble

NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Szczegóły wydarzenia

Deszczowe tango

Muzyczne poranki i popołudnia dla maluchów
NFM, Sala Czarna