Debussy - Tchaikovsky

Kwintesencja romantycznej muzyki smyczkowej. Pierwszy album NFM Orkiestry Leopoldinum nagrany pod dyrekcją Josepha Swensena.

Cena: 39 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2020

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Joseph Swensen

Wykonawcy: NFM Orkiestra Leopoldinum

Opis:

Debussy i Czajkowski są jak dwie strony tej samej monety. Mają wspólny rdzeń, ale zwróceni są w przeciwnych kierunkach. Czajkowski pozostaje wierny Mozartowi i europejskim tradycjom klasycznym, podczas gdy Debussy, ze swoją miłością do muzyki Bali, kieruje nas w stronę szeroko pojętego braterstwa ludzkości. Podstawowy język muzyczny, jakim się posługują, jest jednak bardzo podobny. To język melodii. Być może właśnie ich magiczna zdolność do tworzenia pięknych i niezapomnianych melodii najbardziej zachwyciła madame Nadieżdę von Meck, bogatą rosyjską mecenaskę obu kompozytorów.

Moją rolą, tak to widzę, jest nie tylko odtworzenie, wyeksponowanie i ożywienie kompozytorskich intencji, ale także w pewnym sensie sięgnięcie do umysłu i świadomości samego kompozytora. Podobnie jak wielki aktor musi w jakiś sposób „stać się” postacią, którą przedstawia, tak ja, kiedy prowadzę dzieła Debussy’ego, czuję się zupełnie inną osobą niż wtedy, gdy dyryguję utworami Czajkowskiego.

Wykonanie przełomowego Kwartetu Debussy’ego w wersji na orkiestrę smyczkową jest prawdopodobnie czymś, co sam Debussy uważałby za niemożliwe. (Większość współczesnych muzyków orkiestrowych pewnie zgodziłaby się z tym stwierdzeniem). Ale według mnie ten nieco radykalny pomysł wydaje się odpowiedni dla dzieła tego kompozytora rewolucjonisty i jestem przekonany, że jemu też by się bardzo spodobał! W porównaniu z brzmieniem czterech instrumentów paleta kolorów, zakres dynamiki i emocjonalna ekspresja orkiestry smyczkowej są znacząco szersze i głębsze, mimo że orkiestra gra oryginalne partie instrumentalne Kwartetu Debussy’ego, z najwyższym szacunkiem dla każdego szczegółu zawartego w partyturze.

Serenada na smyczki to kwintesencja muzycznej inspiracji. Miłość Czajkowskiego do dawnych form i jego uwielbienie dla Mozarta są tutaj oczywiste. Ucieleśnienie idei Czajkowskiego, integrującej transcendentny klasycyzm ze zmysłowymi i emocjonalnymi aspektami jego temperamentu, stanowi mój cel podczas prowadzenia wszystkich dzieł tego kompozytora, zwłaszcza Serenady na smyczki.

Joseph Swensen, tekst zamieszczony w booklecie albumu

Nagrody: nominacja do Fryderyka 2021

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Zwiedzanie NFM – Dni Seniora

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

„ANAKLASIS na fali. #WYOSTRZSŁUCH na Radio Kraków”

Michael Bates’ Acrobat & Lutosławski Quartet
Kraków, Studio Koncertowe Radia Kraków im. R. Bobrowskiej
Szczegóły wydarzenia
Collegium Musicale / fot. Kaupo Kikkas

Obudź się, który śpisz

Jarosław Thiel / Wrocławska Orkiestra Barokowa
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Metamorphoses: Variations on Lutosławski

Michael Bates’ Acrobat & Lutosławski Quartet
Lublin, Teatr Stary
Szczegóły wydarzenia

Denardo Coleman – The Shape of Jazz to Come Orchestra Concert

A Tribute to Ornette Coleman
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Koncerty w mieszkaniach prywatnych

Zapisy od 11.11, godz. 11.00
Wrocław, mieszkania prywatne
Szczegóły wydarzenia
Max Plattner / fot. Thomas Liser

Melting Pot Made in Wrocław

Stein / Plattner / Kvåle / Lau / Eftychidou
NFM, foyer -1
Szczegóły wydarzenia

Linda Fredriksson – Juniper | Samora Pinderhughes

NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Muzyczne łamigłówki

NFM Orkiestra Leopoldinum
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Jazz Morning Kids! Poranki z muzyką na żywo: Cztery pory roku

Wrocław, Kino Nowe Horyzonty