Debussy - Tchaikovsky

Kwintesencja romantycznej muzyki smyczkowej. Pierwszy album NFM Orkiestry Leopoldinum nagrany pod dyrekcją Josepha Swensena.

Cena: 39 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2020

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Joseph Swensen

Wykonawcy: NFM Orkiestra Leopoldinum

Opis:

Debussy i Czajkowski są jak dwie strony tej samej monety. Mają wspólny rdzeń, ale zwróceni są w przeciwnych kierunkach. Czajkowski pozostaje wierny Mozartowi i europejskim tradycjom klasycznym, podczas gdy Debussy, ze swoją miłością do muzyki Bali, kieruje nas w stronę szeroko pojętego braterstwa ludzkości. Podstawowy język muzyczny, jakim się posługują, jest jednak bardzo podobny. To język melodii. Być może właśnie ich magiczna zdolność do tworzenia pięknych i niezapomnianych melodii najbardziej zachwyciła madame Nadieżdę von Meck, bogatą rosyjską mecenaskę obu kompozytorów.

Moją rolą, tak to widzę, jest nie tylko odtworzenie, wyeksponowanie i ożywienie kompozytorskich intencji, ale także w pewnym sensie sięgnięcie do umysłu i świadomości samego kompozytora. Podobnie jak wielki aktor musi w jakiś sposób „stać się” postacią, którą przedstawia, tak ja, kiedy prowadzę dzieła Debussy’ego, czuję się zupełnie inną osobą niż wtedy, gdy dyryguję utworami Czajkowskiego.

Wykonanie przełomowego Kwartetu Debussy’ego w wersji na orkiestrę smyczkową jest prawdopodobnie czymś, co sam Debussy uważałby za niemożliwe. (Większość współczesnych muzyków orkiestrowych pewnie zgodziłaby się z tym stwierdzeniem). Ale według mnie ten nieco radykalny pomysł wydaje się odpowiedni dla dzieła tego kompozytora rewolucjonisty i jestem przekonany, że jemu też by się bardzo spodobał! W porównaniu z brzmieniem czterech instrumentów paleta kolorów, zakres dynamiki i emocjonalna ekspresja orkiestry smyczkowej są znacząco szersze i głębsze, mimo że orkiestra gra oryginalne partie instrumentalne Kwartetu Debussy’ego, z najwyższym szacunkiem dla każdego szczegółu zawartego w partyturze.

Serenada na smyczki to kwintesencja muzycznej inspiracji. Miłość Czajkowskiego do dawnych form i jego uwielbienie dla Mozarta są tutaj oczywiste. Ucieleśnienie idei Czajkowskiego, integrującej transcendentny klasycyzm ze zmysłowymi i emocjonalnymi aspektami jego temperamentu, stanowi mój cel podczas prowadzenia wszystkich dzieł tego kompozytora, zwłaszcza Serenady na smyczki.

Joseph Swensen, tekst zamieszczony w booklecie albumu

Nagrody: nominacja do Fryderyka 2021

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Maciej Obara NYC Quartet feat. John Patitucci, Nasheet Waits, Dominik Wania

Nowy Jork, Dizzy’s Club at Jazz at Lincoln Center
Szczegóły wydarzenia

Maciej Obara NYC Quartet feat. John Patitucci, Nasheet Waits, Dominik Wania

Nowy Jork, Dizzy’s Club at Jazz at Lincoln Center
Szczegóły wydarzenia

Immanuel Wilkins & Lutosławski Quartet – światowa premiera

Nowy Jork, Dizzy’s Club at Jazz at Lincoln Center
Szczegóły wydarzenia

Immanuel Wilkins & Lutosławski Quartet – światowa premiera

Nowy Jork, Dizzy’s Club at Jazz at Lincoln Center
Szczegóły wydarzenia

World Jewish Philharmonic & Maestro Gergely Madaras

Aleksandra Kurzak / Guy Braunstein / Giora Feidman / Avi Avital
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Immanuel Wilkins & Lutosławski Quartet – premiera kanadyjska

Kanada, Western Front, Vancouver
Szczegóły wydarzenia

Jean-Guihen Queyras & Schumann

Wrocławska Orkiestra Barokowa
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Szczegóły wydarzenia

Immanuel Wilkins & Lutosławski Quartet – premiera kanadyjska

Kanada, Western Front, Vancouver
Szczegóły wydarzenia

Dzieci rządzą sceną

Koncert dzieci z Centrum Edukacyjnego NFM
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Próba do Koncertu finałowego Chóru Melomana sezonu 2024/2025

Chór Melomana
NFM, Sala Główna ORLEN