Benjamin Britten – War Requiem 1962

Po cieszących się uznaniem nagraniach Grande Messe des Morts Berlioza i Eliasza Mendelssohna, Paul McCreesh ponownie zebrał masywne siły Gabrieli Consort & Players i Chóru Filharmonii Wrocławskiej, by nagrać jedno z arcydzieł – ikon repertuaru oratoryjnego dwudziestego wieku. Dzieło odzwierciedla żywione przez lata pacyfistyczne przekonania Brittena.

Cena: 70 zł
Liczba sztuk

Premiera albumu: 2013

Wydawca: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Filharmonia Wrocławska, Winged Lion

Dyrygent: Paul McCreesh

Wykonawcy: Susan Gritton, John Mark Ainsley, Christopher Maltman, Gabrieli Consort & Players, Chór NFM, Gabrieli Young Singers, Carducci Quartet

W 1958 r. Britten został poproszony o skomponowanie olbrzymiego dzieła dla uczczenia konsekracji nowej ka­tedry, którą miał zbudować Basil Spence w Coventry. Wyobraźnię kompozytora rozpalił uderzający kontrast między nowym budynkiem a sąsiadującymi z nim ruinami pierwotnej katedry, prawie całkowicie zniszczonej w cza­sie bombardowań w trakcie II Wojny Światowej. Owocem pracy Brittena było War Requiem, wykonane po raz pierwszy w nowej katedrze 30 maja 1962 r. Było ono nie tylko znaczącym przełomem stylistycznym w rozwoju kompozytorskim Brittena, ale również poważną – głęboko osobistą i jednocześnie otwarcie publiczną – deklaracją artystyczną zaangażowanego pacyfizmu, który kompo­zytor wyznawał od czasów młodości. Podczas niezwykłej, pełnej emocji premiery Requiem (jeden z solistów rozpłakał się) wydawało się, że dzieło to jest ostatnim słowem kompozytora na ten temat. Jednakże Britten powrócił do tego tematu w 1970 r. w telewizyjnej operze Owen Wingrave.

W latach 50. Britten pozostawał pod silnym wrażeniem antywojennej twórczości wspaniałego poety z czasów I wojny światowej, Wilfreda Owena, i umieścił jeden z jego wierszy w swoim Nokturnie. W Requiem łaciński tekst Missa pro defunctis jest przeplatany dziewię­cioma wierszami Owena, stanowiącymi w głównej mierze gorzko-ironiczny komentarz do zwyczajnego tekstu liturgii requiem.

Mervyn Cooke, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

 

  • BBC Music Magazine Award 2014 – Choral Award

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Milwaukee Youth Symphony Orchestra

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Koncert Wrocław Baroque Ensemble w ramach Emilia Romagna Festival

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Włochy, Imola, Chiesa di San Domenico
Szczegóły wydarzenia

Kino organowe NFM – Portier z hotelu Atlantic

Tomasz Głuchowski / Michał Macewicz
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Kino organowe NFM – Upiór w operze

Paul Goussot / Rafał Jęczmyk
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Kruk i lew

Muzyka głośna

Minikoncerty w przestrzeni publicznej
Przestrzeń miejska Wrocławia
Szczegóły wydarzenia

XVII-wieczne sonaty skrzypcowe

Zbigniew Pilch / Marta Niedźwiecka
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Szczegóły wydarzenia

Alta Bellezza „Fenomen alta cappella” – spotkanie z publicznością

Grzegorz Joachimiak
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia
NFM Orkiestra Leopoldinum / fot. Łukasz Rajchert

Suita Carmen Bizeta

NFM Orkiestra Leopoldinum na Festiwalu w Edynburgu
Szkocja, Edynburg, Usher Hall
Szczegóły wydarzenia
NFM Orkiestra Leopoldinum / fot. Łukasz Rajchert

Benedetti’s and Sitkovetsky’s Tribute to Menuhin

NFM Orkiestra Leopoldinum na Festiwalu w Edynburgu
Szkocja, Edynburg, Usher Hall