Bella mia fiamma…

Efekt znakomitej współpracy genialnej sopranistki Olgi Pasiecznik i grającej na historycznych instrumentach Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Perełka fonograficzna z dziełami jednego z klasyków wiedeńskich. 

Cena: 44 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2012

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Jarosław Thiel

Wykonawcy: Olga Pasiecznik, Natalia Pasiecznik, Marek Niewiedział, Wrocławska Orkiestra Barokowa

Arie koncertowe Wolfganga Amadeusza Mozarta – zaprojektowane, skrojone i uszyte po mistrzowsku z precyzją grand couturier’a na głosy ulubionych śpiewaków – tworzą teatr, w którym kostium, scenografia, a nawet libretto przestają mieć znaczenie. W centrum uwagi jest wewnętrzny świat bohatera, który kocha, cierpi, marzy, rozpacza, uwodzi, wątpi, nienawidzi, umiera i... żyje.

Obcowanie z tą muzyką jest niczym podróż na cudowną wyspę „statkiem” orkiestra, prowadzonym przez najpiękniejszy z instrumentów – ludzki głos.

Olga Pasiecznik

Andromeda? Sismano nel Mogol? Il curioso indiscreto? Cerere placata? Il burbero di buon core? W katalogu oper Mozarta nikt tych tytułów nie znajdzie, a jednak Mozart dał nam ich przedsmak, wtrącając się do dzieł innych kompozytorów, lub sięgając po wyjątki z gotowych librett, by zrobić prezent miłym sobie śpiewakom. Wynikało to z obyczaju panującego wówczas w operowym świecie, a którego wcieleniem były tzw. „arie di bagaglio”, czyli „arie z walizki”. Podróżni śpiewacy, obsadzeni w jakiejś premierze, nie zawsze mieli ochotę uczyć się nowej muzyki, sięgali więc do torby podróżnej, skąd wyciągali arie zastępcze, skrojone na miarę ich talentów i możliwości, po czym wstawiali je na właściwe miejsce. Czasami były to arie z innych oper tego samego kompozytora, czasami – z dzieł innego twórcy. Osobne kategorie stanowiły arie nowe, zamówione specjalnie do danego wznowienia ze zmienioną obsadą, a skomponowane albo przez oryginalnego twórcę, albo przez miejscowego intruza, oraz arie czysto „koncertowe”, bez żadnego scenicznego przeznaczenia – choć i one mogły się czasem w takim celu przydać.

Piotr Kamiński, fragment eseju z bookletu dołączonego do płyty

Nagrody:
– nominacja do nagrody Fryderyk 2013
– pięć Kamertonów – wyróżnienie magazynu „Diapason”

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Miłość i muzyka

Koncert Edukacyjny dla Młodzieży
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Meruert Karmenova / fot. Clara Evens

Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej

Michał Francuz
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Poezja i muzyka

Chór Melomana
NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia
Meruert Karmenova / fot.Megana Fontaine

Bolero – finał Akademii Orkiestrowej NFM

Jong-Jie Yin / Meruert Karmenova
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia
Martina Batič

Między światami

Martina Batič / Chór NFM
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

The Sounds of the Fireflies – Koncert z muzyką z gier The Last of Us

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Snarky Puppy

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Lady Pank MTV Unplugged

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Chris Botti

NFM, Sala Główna