Bella mia fiamma…

Efekt znakomitej współpracy genialnej sopranistki Olgi Pasiecznik i grającej na historycznych instrumentach Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Perełka fonograficzna z dziełami jednego z klasyków wiedeńskich. 

Cena: 44 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2012

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Jarosław Thiel

Wykonawcy: Olga Pasiecznik, Natalia Pasiecznik, Marek Niewiedział, Wrocławska Orkiestra Barokowa

Arie koncertowe Wolfganga Amadeusza Mozarta – zaprojektowane, skrojone i uszyte po mistrzowsku z precyzją grand couturier’a na głosy ulubionych śpiewaków – tworzą teatr, w którym kostium, scenografia, a nawet libretto przestają mieć znaczenie. W centrum uwagi jest wewnętrzny świat bohatera, który kocha, cierpi, marzy, rozpacza, uwodzi, wątpi, nienawidzi, umiera i... żyje.

Obcowanie z tą muzyką jest niczym podróż na cudowną wyspę „statkiem” orkiestra, prowadzonym przez najpiękniejszy z instrumentów – ludzki głos.

Olga Pasiecznik

Andromeda? Sismano nel Mogol? Il curioso indiscreto? Cerere placata? Il burbero di buon core? W katalogu oper Mozarta nikt tych tytułów nie znajdzie, a jednak Mozart dał nam ich przedsmak, wtrącając się do dzieł innych kompozytorów, lub sięgając po wyjątki z gotowych librett, by zrobić prezent miłym sobie śpiewakom. Wynikało to z obyczaju panującego wówczas w operowym świecie, a którego wcieleniem były tzw. „arie di bagaglio”, czyli „arie z walizki”. Podróżni śpiewacy, obsadzeni w jakiejś premierze, nie zawsze mieli ochotę uczyć się nowej muzyki, sięgali więc do torby podróżnej, skąd wyciągali arie zastępcze, skrojone na miarę ich talentów i możliwości, po czym wstawiali je na właściwe miejsce. Czasami były to arie z innych oper tego samego kompozytora, czasami – z dzieł innego twórcy. Osobne kategorie stanowiły arie nowe, zamówione specjalnie do danego wznowienia ze zmienioną obsadą, a skomponowane albo przez oryginalnego twórcę, albo przez miejscowego intruza, oraz arie czysto „koncertowe”, bez żadnego scenicznego przeznaczenia – choć i one mogły się czasem w takim celu przydać.

Piotr Kamiński, fragment eseju z bookletu dołączonego do płyty

Nagrody:
– nominacja do nagrody Fryderyk 2013
– pięć Kamertonów – wyróżnienie magazynu „Diapason”

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Filmy krótkometrażowe Charliego Chaplina

Anna Vavilkina
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Murmur Mori – pieśni wypraw krzyżowych

Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Szczegóły wydarzenia

Krucjaty: wojna i pieśni – wykład koncertujący

Jacek Kowalski / Agnieszka Obst-Chwała
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Wersalski balet sztuki

Cracovia Danza / Royal Baroque Ensemble
Wrocław, Aula NOT
Szczegóły wydarzenia
PNCHM / fot. Michał Mazurkiewicz

Universal Prayer

Dzieła chóralne Andrzeja Panufnika
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Potańcówka przy muzyce tradycyjnej

Orkiestra Galicja
Wrocław, Aula NOT
Szczegóły wydarzenia

Kino organowe NFM – Lokator reż. Alfred Hitchcock

Tomasz Głuchowski / Michał Macewicz
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Roman de Fauvel – Opowieść o Ośle w dwóch częściach

Ars Cantus / Tomasz Dobrzański
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Szczegóły wydarzenia

Muzyka na zamku

Muzyczne poranki dla maluchów
NFM, Sala Czerwona