Beethoven 250 | box

Cena: 99 zł
Liczba sztuk

Albumy prezentują muzykę najmłodszego z klasyków wiedeńskich w bardzo różnych odsłonach, biorąc pod uwagę zarówno, gatunki, jak i obsadę wykonawczą. Pierwsza z CD, wydana przez Sony Music, zawiera IX Symfonię d-moll Ludwiga van Beethovena, nagraną przez jedną z czołowych europejskich orkiestr kameralnych – Kammerorchester Basel – oraz Chór NFM pod dyrekcją maestra Giovanniego Antoniniego. To ostatnia płyta ukazująca się w ramach cyklu prezentującego komplet symfonii Beethovena pod batutą tego artysty.

Kolejne nagranie, zarejestrowane przez NFM Orkiestrę Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica, stwarza rzadką okazję zapoznania się z twórczymi początkami oraz szczytami dojrzałej sztuki kompozytorskiej. Album zawiera dwa wczesne dzieła: Konzertstück C-dur Ludwiga van Beethovena i 10 Walców na orkiestrę smyczkową Arnolda Schӧnberga, utwory, które właściwie nie były wykonywane, zanim ich twórcy nie zostali uznani za autorów istotnych i dość radykalnych innowacji muzycznych (odpowiednio do swojej epoki). Późne, długo nierozumiane dzieło Beethovena, Wielka fuga op. 133, zapowiada już takich twórców jak Bartók oraz techniki kompozytorskie drugiej szkoły wiedeńskiej, skupionej wokół Schӧnberga. Obaj kompozytorzy mieszczą się w pojęciu geniuszu, którego romantyczny kult zaczyna się z Beethovenem, a stopniowo kończy się wraz z Schӧnbergiem.

Trzecia z płyt w zestawie, niezwykle intymna, zawiera dzieła kameralne Beethovena, bez wątpienia należące do najważniejszych osiągnieć kompozytorskich w historii muzyki. Są to sonaty z opusu 5 oraz wariacje w wykonaniu wiolonczelisty Jarosława Thiela i pianistki Katarzyny Drogosz zarejestrowane na kopiach instrumentów historycznych w stylistyce wykonawstwa historycznie poinformowanego.

  1. Beethoven | Symphony 9 60 zł

Przedstawiamy album wydany przez Sony Music, zawierający IX Symfonię d-moll Ludwiga van Beethovena w wykonaniu jednej z czołowych europejskich orkiestr kameralnych – Kammerorchester Basel – oraz Chóru NFM pod dyrekcją maestra Giovanniego Antoniniego. To ostatnia płyta ukazująca się w ramach cyklu prezentującego komplet symfonii Beethovena.

Ludwig van Beethoven IX Symfonia d-moll op. 125

Wykonawcy:

Giovanni Antonini – dyrygent

Kammerorchester Basel

Regula Mühlemann – sopran

Marie-Claude Chappuis – mezzosopran

Maximilian Schmitt – tenor

Thomas E. Bauer – baryton

Chór NFM

 

  1. Beethoven / Schoenberg, ACD 145, NFM 2

Wykonawcy:

Ernst Kovacic – dyrygent, skrzypce

NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:

  1. van Beethoven Konzertstück na skrzypce i orkiestrę C-dur WoO 5, Wielka fuga B-dur op. 133
  2. Schoenberg 10 Walców na orkiestrę smyczkową

 

Nagranie to stwarza rzadką okazję zapoznania się z twórczymi początkami oraz szczytami dojrzałej sztuki kompozytorskiej. Dwa wczesne dzieła Beethovena i Schoenberga były właściwie niewykonywane, zanim nie zostali oni uznani za twórców istotnych i dość radykalnych innowacji muzycznych (odpowiednio do swojej epoki). Natomiast późne, długo nierozumiane dzieło Beethovena, Wielka fuga op. 133, osamotniona pośród trzech kwartetów smyczkowych dedykowanych rosyjskiemu księciu Mikołajowi Golicynowi, zapowiada już takich twórców jak Bartók oraz techniki kompozytorskie drugiej szkoły wiedeńskiej, skupionej wokół Schoenberga; choć osamotniona, to jednak powiązana kompozycyjnie z op. 132 (a-moll), jak też op. 130 (B-dur), którego pierwotnie była finałem. Bez przesady obaj kompozytorzy mieszczą się w pojęciu geniuszu, którego romantyczny kult zaczyna się z Beethovenem, a stopniowo kończy się wraz z Schoenbergiem.

 

  1. Beethoven Sonatas, ACD 225, NFM 33 37 zł

Program:

  1. van Beethoven Sonaty wiolonczelowe op. 5, Wariacje WoO 45

Wykonawcy:

Jarosław Thiel, Katarzyna Drogosz

Dzieła kameralne Ludwiga van Beethovena bez wątpienia należą do najważniejszych osiągnieć kompozytorskich w historii muzyki. Tym bardziej zadziwia fakt, że w polskiej fonografii znajdujemy niezwykle mało nagrań poświęconych temu repertuarowi dokonanych przez rodzimych artystów. Tę lukę próbuje zapełnić nagranie sonat Beethovena z opusu 5 wiolonczelisty Jarosława Thiela i pianistki Katarzyny Drogosz. Rejestracja tych sonat niezwykła jest także przez swój pionierski charakter – artyści nagrali je na kopiach instrumentów historycznych w stylistyce wykonawstwa „historycznie poinformowanego”, co w  przypadku repertuaru klasycznego jest wciąż na naszym rynku płytowym ewenementem.

 

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Studencki koncert organowy

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Opowieść o Witoldzie Lutosławskim

Lutosławski Quartet
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Feeria karnawału

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z dyrygentem Christophem Eschenbachem

Wszystkie oblicza muzyki
NFM, VIP Room (+1)
Szczegóły wydarzenia

Beethoven & Dvořák

Christoph Eschenbach / NFM Filharmonia Wrocławska
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Nigun

Elena Bashkirova / NFM Orkiestra Leopoldinum
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Ania Dąbrowska „Tego chciałam” – trasa 20-lecia

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia
Polish Cello Quartet / fot. Łukasz Rajchert

Polish Cello Quartet Meets José Torres

NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Yulianna Avdeeva / fot. Maxim Abrossimov

Avdeeva Plays Chopin

Jarosław Thiel / Wrocławska Orkiestra Barokowa
Francja, Paryż, La Seine Musicale
Szczegóły wydarzenia

Muzyka i...gry komputerowe – wykład Jakuba Kopanieckiego

NFM, Sala Czarna