Beethoven 250 | box
Albumy prezentują muzykę najmłodszego z klasyków wiedeńskich w bardzo różnych odsłonach, biorąc pod uwagę zarówno, gatunki, jak i obsadę wykonawczą. Pierwsza z CD, wydana przez Sony Music, zawiera IX Symfonię d-moll Ludwiga van Beethovena, nagraną przez jedną z czołowych europejskich orkiestr kameralnych – Kammerorchester Basel – oraz Chór NFM pod dyrekcją maestra Giovanniego Antoniniego. To ostatnia płyta ukazująca się w ramach cyklu prezentującego komplet symfonii Beethovena pod batutą tego artysty.
Kolejne nagranie, zarejestrowane przez NFM Orkiestrę Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica, stwarza rzadką okazję zapoznania się z twórczymi początkami oraz szczytami dojrzałej sztuki kompozytorskiej. Album zawiera dwa wczesne dzieła: Konzertstück C-dur Ludwiga van Beethovena i 10 Walców na orkiestrę smyczkową Arnolda Schӧnberga, utwory, które właściwie nie były wykonywane, zanim ich twórcy nie zostali uznani za autorów istotnych i dość radykalnych innowacji muzycznych (odpowiednio do swojej epoki). Późne, długo nierozumiane dzieło Beethovena, Wielka fuga op. 133, zapowiada już takich twórców jak Bartók oraz techniki kompozytorskie drugiej szkoły wiedeńskiej, skupionej wokół Schӧnberga. Obaj kompozytorzy mieszczą się w pojęciu geniuszu, którego romantyczny kult zaczyna się z Beethovenem, a stopniowo kończy się wraz z Schӧnbergiem.
Trzecia z płyt w zestawie, niezwykle intymna, zawiera dzieła kameralne Beethovena, bez wątpienia należące do najważniejszych osiągnieć kompozytorskich w historii muzyki. Są to sonaty z opusu 5 oraz wariacje w wykonaniu wiolonczelisty Jarosława Thiela i pianistki Katarzyny Drogosz zarejestrowane na kopiach instrumentów historycznych w stylistyce wykonawstwa historycznie poinformowanego.
- Beethoven | Symphony 9 60 zł
Przedstawiamy album wydany przez Sony Music, zawierający IX Symfonię d-moll Ludwiga van Beethovena w wykonaniu jednej z czołowych europejskich orkiestr kameralnych – Kammerorchester Basel – oraz Chóru NFM pod dyrekcją maestra Giovanniego Antoniniego. To ostatnia płyta ukazująca się w ramach cyklu prezentującego komplet symfonii Beethovena.
Ludwig van Beethoven IX Symfonia d-moll op. 125
Wykonawcy:
Giovanni Antonini – dyrygent
Kammerorchester Basel
Regula Mühlemann – sopran
Marie-Claude Chappuis – mezzosopran
Maximilian Schmitt – tenor
Thomas E. Bauer – baryton
Chór NFM
- Beethoven / Schoenberg, ACD 145, NFM 2
Wykonawcy:
Ernst Kovacic – dyrygent, skrzypce
NFM Orkiestra Leopoldinum
Program:
- van Beethoven Konzertstück na skrzypce i orkiestrę C-dur WoO 5, Wielka fuga B-dur op. 133
- Schoenberg 10 Walców na orkiestrę smyczkową
Nagranie to stwarza rzadką okazję zapoznania się z twórczymi początkami oraz szczytami dojrzałej sztuki kompozytorskiej. Dwa wczesne dzieła Beethovena i Schoenberga były właściwie niewykonywane, zanim nie zostali oni uznani za twórców istotnych i dość radykalnych innowacji muzycznych (odpowiednio do swojej epoki). Natomiast późne, długo nierozumiane dzieło Beethovena, Wielka fuga op. 133, osamotniona pośród trzech kwartetów smyczkowych dedykowanych rosyjskiemu księciu Mikołajowi Golicynowi, zapowiada już takich twórców jak Bartók oraz techniki kompozytorskie drugiej szkoły wiedeńskiej, skupionej wokół Schoenberga; choć osamotniona, to jednak powiązana kompozycyjnie z op. 132 (a-moll), jak też op. 130 (B-dur), którego pierwotnie była finałem. Bez przesady obaj kompozytorzy mieszczą się w pojęciu geniuszu, którego romantyczny kult zaczyna się z Beethovenem, a stopniowo kończy się wraz z Schoenbergiem.
- Beethoven Sonatas, ACD 225, NFM 33 37 zł
Program:
- van Beethoven Sonaty wiolonczelowe op. 5, Wariacje WoO 45
Wykonawcy:
Jarosław Thiel, Katarzyna Drogosz
Dzieła kameralne Ludwiga van Beethovena bez wątpienia należą do najważniejszych osiągnieć kompozytorskich w historii muzyki. Tym bardziej zadziwia fakt, że w polskiej fonografii znajdujemy niezwykle mało nagrań poświęconych temu repertuarowi dokonanych przez rodzimych artystów. Tę lukę próbuje zapełnić nagranie sonat Beethovena z opusu 5 wiolonczelisty Jarosława Thiela i pianistki Katarzyny Drogosz. Rejestracja tych sonat niezwykła jest także przez swój pionierski charakter – artyści nagrali je na kopiach instrumentów historycznych w stylistyce wykonawstwa „historycznie poinformowanego”, co w przypadku repertuaru klasycznego jest wciąż na naszym rynku płytowym ewenementem.