Opera Omnia 08 - kolędy

Na tym wyjątkowym albumie zarejestrowano 20 kolęd wybranych i opracowanych przez Lutosławskiego w znakomitym wykonaniu Aleksandry Kurzak, Chóru NFM oraz NFM Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Antoniego Wita.

Cena: 50 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2021

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Antoni Wit

Wykonawcy: Aleksandra Kurzak, Chór NFM, NFM Filharmonia Wrocławska

Opis:

Dwudziestka Lutosławskiego nie jest kolekcją „Top Twenty”; nie ma tu niektórych kolęd bardzo popularnych, jak Wśród nocnej ciszyMędrcy świata czy Pójdźmy wszyscy do stajenki, są natomiast rzeczy mało znane. […] Natomiast zestaw nasz dobrze reprezentuje główne odmiany gatunku. Są tu dwa podstawowe modele: kołysanka i pastorałka (czasem uważana za gatunek odrębny – tak jest zresztą u Mioduszewskiego). Granice między kolędą i pastorałką są płynne; sama obecność toposu pasterskiego, zapisanego w Ewangeliach, o przynależności nie przesądza. Da się jednak, moim zdaniem, znaleźć wyznacznik gatunkowy: byłaby to indywidualizacja pasterzy, łącznie z nadaniem im imion, znaczniejsza rola detali codziennego życia i element dialogu; pastorałka może być – jak w innych krajach – gatunkiem parateatralnym, a jej źródła bywają głębokie: spotykamy, także w Polsce, bezpośrednie nawiązania do arkadyjskiej antycznej scenerii, łącznie z greckimi imionami. […] Kołysanki są bardziej swojskie i niewątpliwie coś ze słowiańskiego liryzmu jest tu składnikiem podstawowym. Gdy śliczna Panna, Jezus malusieńki, Dziecino mała i oczywiście arcypopularne Lulajże, Jezuniu (sparafrazowane przez Chopina) mają wyraźny etniczny stempel tak w tekście, jak i w muzyce.

Niektóre melodie nie mieszczą się jednak w tej dychotomii. Taka jest już pierwsza, chorał Anioł pasterzom mówił; taka jest solenna i raczej uczoną ręką ukształtowana Gdy się Chrystus rodzi, a także arystokratyczna Bóg się rodzi – jedyna kolęda zrodzona pod piórem wybitnego poety, Franciszka Karpińskiego (1741–1825), czołowej postaci polskiego oświecenia i preromantyzmu. Jego kunsztowny wiersz, oparty na ciągu oksymoronów, został niemal narodowym hymnem i tradycją stało się śpiewanie go na zakończenie nabożeństwa w okresie świątecznym. Kompozytora nie zidentyfikowano – niektórzy widzą w tym przeróbkę, ale w każdym razie całość sugeruje warsztat profesjonalisty.

Rafał Augustyn, fragment tekstu zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

Unikatowa seria wydawnicza NFM i CD Accord Witold Lutosławski. Opera omnia to projekt prezentujący wszystkie dzieła wybitnego polskiego kompozytora. Wydawnictwa z tej serii są ekskluzywne pod względem wykonawczym, realizatorskim i edytorskim.

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Koncert pasyjny

Siedem ostatnich słów Chrystusa

Andrzej Kosendiak / NFM Orkiestra Leopoldinum
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

The Dumplings Orkiestra

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia
Alexander Sitkovetsky / fot. Vincy Ng

NFM Masterclass – Richard Lin

Zapisy od 19.03 do 26.03
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Recital Richarda Lina

Kenneth Broberg
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie ze śpiewakiem Michaelem Nagyem

Wszystkie oblicza muzyki
NFM, VIP Room (+1)
Szczegóły wydarzenia
Christoph Eschenbach / fot. Manu Teobald

Głębia duszy

Christoph Eschenbach
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia
 Ormimus Oriental Mystique Music

Ormimus Oriental Mystique Music

NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia

Kuba Badach – Radio Edit

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Mozart / Janiewicz

Andrzej Kosendiak / Bartłomiej Nizioł
Oleśnica, Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy