Mikołaj Zieleński

Jedna z płyt tworzących serię Music First. Muzyka I Rzeczpospolitej przygotowywaną pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Album, nagrany przez Wrocław Baroque Ensemble w niezwykle bogatej obsadzie wokalno-instrumentalnej, zdobył szerokie uznanie melomanów i krytyki.

Na płycie znalazł się wybór piętnastu utworów z wydanego w 1611 r. w Wenecji zbioru Offertoria et communions totius anni. Dzieło Zieleńskiego w sposób szczególny związane jest z Wrocławiem – w tutejszej Bibliotece Miejskiej (Stadtbibliothek) do 1942 r. przechowywany był jedyny na świecie kompletny zestaw ksiąg głosowych składających się na wenecką edycję.

Cena: 49 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2020

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Wrocław Baroque Ensemble

Opis:

Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej – wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego Offertoria i Communiones wydane w Wenecji w 1611 roku. Stając przed koniecznością dokonania wyboru spośród 113 zachowanych dzieł Zieleńskiego, postanowiłem oprzeć narrację na historii zbawienia, a ściślej na tym, jak wypełniło się Pismo w przyjściu Jezusa Chrystusa – Mesjasza. Teksty kompozycji odnoszą się zarówno do starotestamentowych wydarzeń, Ewangelii, jak i do opisów zawartych w Dziejach Apostolskich, od zwiastowania, nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety, narodzenia Jezusa, rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda, ofiarowania w świątyni, przez Golgotę, zmartwychwstanie, zwątpienie Tomasza, wniebowstąpienie, aż po śmierć męczeńską św. Szczepana i chwałę Bożą. Starałem się przy tym ukazać różnorodność obsadową i stylistyczną dzieł Zieleńskiego od dwunastogłosowego Magnificat i utworów dwuchórowych (ośmio- i sześciogłosowych) do dzieł na głos solowy, różnicując jednocześnie skład instrumentów, a szczególnie grupy basso continuo, które realizowane jest przez dwie teorby, organy, klawesyn, harfę, violę da gamba, violone i dulcjan w różnych konfiguracjach. W partii wokalnej najwyższe głosy wykonywane są przez żeńskie soprany, zapewne wbrew praktyce przełomu XVI i XVII wieku. Wątpiącemu Tomaszowi „odebraliśmy głos” w Mitte manum tuam, wykonując ten utwór wyłącznie przez instrumenty, by bez słów wyrazić wiarę w zmartwychwstanie. Prezentowane utwory Zieleńskiego to arcydzieła sztuki muzycznej początku XVII wieku, wytrzymujące porównanie z kompozycjami największych mistrzów epoki. 

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Nagrody: Fryderyk 2021, nominacja do International Classical Music Awards 2021 w kategorii „Baroque Vocal”

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie na muzycznym szlaku

Wratislavia Cantans dla dzieci
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie na muzycznym szlaku

Wratislavia Cantans dla dzieci
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Chór Chłopiecy NFM / fot. Łukasz Rajchert

Noe i jego arka – opera dziecięca

Chór Chłopięcy NFM i Chór Dziewczęcy NFM
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie na muzycznym szlaku

Wratislavia Cantans dla dzieci
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie na muzycznym szlaku

Wratislavia Cantans dla dzieci
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie na muzycznym szlaku

Wratislavia Cantans dla dzieci
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie na muzycznym szlaku

Wratislavia Cantans dla dzieci
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Głos zmian – Oleśnica

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Oleśnica, kościół pw. Świętej Trójcy
Szczegóły wydarzenia

Axis mundi – Nowogrodziec

Música Temprana / Adrián Rodríguez Van der Spoel
Nowogrodziec, Centrum Kultury i Sztuki Muza
Szczegóły wydarzenia
Ensemble Basiani / fot. archiwum zespołu

Podróż do źródeł

Giorgi Donadze / Ensemble Basiani
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława