Mikołaj Dylecki

Czternasty album wydany  pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka w ramach serii Music First. Muzyka I Rzeczypospolitej. Monograficzna płyta poświęcona twórczości Mikołaja Dyleckiego. Album zawiera Liturgię RekwialnąKanon Zmartwychwstania tego kompozytora, dzieła powstałe w XVII w. na terenie Rzeczypospolitej, przeznaczone na dwa czterogłosowe zespoły wokalne.

Cena: 59 zł
Liczba sztuk

Premiera albumu: 13.09.2024

Wydawca: NFM, CD Accord

Dyrygent: Andrzej Kosendiak

Wykonawcy: Wrocław Baroque Ensemble

 

Praca nad przygotowaniem tej płyty rozpoczęła się w 2019 roku, kiedy po raz pierwszy zetknąłem się z muzyką Mikołaja Dyleckiego – fragmenty jego Liturgii Rekwialnej wykonywaliśmy z Wrocław Baroque Ensemble w Kijowie. Wówczas wywarły na mnie duże wrażenie, co wraz z późniejszą pracą dyrygencką nad dziełami tego twórcy i kolejnymi koncertami umacniało we mnie poczucie, że mam do czynienia z wyjątkowym repertuarem. W twór­czości Dyleckiego dochodzi bowiem do fascynującego spotkania Wschodu z Zachodem – język, liturgia i melodyka Kościoła wschodniego współgrają z zachodnimi technikami kompozytorskimi i stylami muzycznymi. Widocz­ne są wyraźne inspiracje polichóralnym stylem weneckim i stile concertato, często odcinki tutti przeplatają się z fragmentami figuracyjnymi w obsadzie solowej. Można dostrzec także elementy retoryki muzycznej, szczególnie w troparionie Dawid, praojciec Boży (zdecydowałem się nie umieszczać go na płycie jako jednej z części Kanonu Zmartwychwstania, lecz osobno na końcu płyty, co szerzej wyjaśnia w swoim tekście dr Łukasz Hajduczenia).

Oba prezentowane na płycie utwory liturgiczne są przeznaczone na dwa czterogłosowe zespoły wokalne. W moim przekonaniu sposób ich wyko­nania powinien być zbliżony do tego, jak wykonujemy religijną muzykę polichóralną tego okresu, tworzoną dla Kościoła katolickiego w obrządku łacińsko-zachodnim. Mam nieodparte wrażenie, że gdyby uzupełnić obecną w tych dziełach fakturę a cappella o instrumenty typowe dla muzyki euro­pejskiej pierwszej połowy XVII wieku (np. kornety i puzony), czyli instru­mentarium używane m.in. przez Claudia Monteverdiego czy Bartłomieja Pękiela i Mikołaja Zieleńskiego, wtedy by się okazało, jak bardzo bliska jest muzyka Dyleckiego temu, co działo się wówczas w Europie Zachodniej. Wydawałoby się, że jest to oczywiste, ponieważ Dylecki miał kontakt z polskimi twórcami – studiował u jezuitów w Wilnie, był zaznajomiony m.in. z dziełami Marcina Mielczewskiego, Jacka Różyckiego, ale przecież nie musiało to skutkować przeniesieniem technik kompozytorskich na grunt muzyki prawosławnej, a jednak to nastąpiło.

Projekt ten był dla mnie okazją do zetknięcia się z muzyką, która powstała na terenie Rzeczypospolitej, ale jednocześnie leży u źródeł ukraińskiej mu­zyki wielogłosowej. Dużym odkryciem był fakt, że jedną z dróg, którymi wie­logłosowość zawitała na grunt muzyki cerkiewnej, była właśnie twórczość Dyleckiego – jego relacje z twórcami polskimi czy też znajomość stylu włoskiego. Co ciekawe, proces ten był jednym z powodów tego, że muzyka cerkiewna nie wróciła już do pełnej monodyczności, takiej jak w XIV czy XV wieku. Mamy więc dowody na to, że ówczesna Rzeczpospolita Obojga Narodów była przestrzenią nieskrępowanej wymiany idei artystycznych i ich wzajemnego przenikania się, że na jej terenie tworzyły się podwaliny integracji europejskiej w obszarze kultury.

 

Andrzej Kosendiak, fragment tekstu zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia

Próba otwarta Akademii Orkiestrowej NFM

Jarosław Thiel
NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia
Gary Graden / fot. Arne Hyckenberg

Northern Light

Gary Graden / Chór NFM
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Studencki koncert organowy

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Opowieść o Witoldzie Lutosławskim

Lutosławski Quartet
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Feeria karnawału

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z dyrygentem Christophem Eschenbachem

Wszystkie oblicza muzyki
NFM, VIP Room (+1)
Szczegóły wydarzenia

Śpiewokwiaty i śpiewobajki

Christoph Eschenbach / Marisol Montalvo
NFM, Sala Główna ORLEN