Bartłomiej Pękiel I
Płyta z kompozycjami a cappella Bartłomieja Pękiela wykonanymi pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka przez znakomitych solistów jest pierwszym nagraniem zrealizowanym w gmachu Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.
Premiera płyty: 2016
Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord
Dyrygent: Andrzej Kosendiak
Wykonawcy: Aldona Bartnik, Matthew Venner, Maciej Gocman, Tomáš Král, Jaromír Nosek
Utwory utrwalone na płycie zachowały się w muzykaliach katedry wawelskiej. Są to dwa pełne cykle mszalne, przedzielone w nagraniu trzema motetami opartymi na tekstach łacińskich oraz dwie kolędy łacińskie. Łączy te utwory podobna, ale nie identyczna obsada, mianowicie czterogłosowy zespół wokalny, z tym że pierwsza z mszy i motety przeznaczone są ad aequales, czyli na głosy równe (męskie), a druga msza i kolędy wymagają też głosu wysokiego. (…) Nagrane utwory stanowią „wizytówkę” tego nurtu twórczości Bartłomieja Pękiela, który w jego czasie był określany pojęciem stile antico lub prima pratica. Są jednocześnie świadectwem, że w ramach stylu nawiązującego do tradycji (także miejscowej – w tym przypadku wawelskiej) mogą powstawać dzieła podobne, a jednocześnie odmienne, jak mało dotychczas znana Missa secunda i słynna Missa Pulcherrima czy na poziomie mniejszych form – efektowny wyrazowo motet Assumpta est i „linearny” nie tylko w konstrukcji Sub tuum praesidium.
Elżbieta Zwolińska, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty
- nominacja do Fryderyka 2017
- nagroda Emocje 2017 Radia Wrocław Kultura dla Andrzeja Kosendiaka (artysta z wizją na wiele sezonów – za muzyczne przyspieszenie we wrocławskiej kulturze oraz dopieszczone brzmieniowo i interpretacyjnie albumy z muzyką Mielczewskiego i Pękiela)