Haydn | Symphonies Nos 6, 7, 8

Druga płyta Wrocławskiej Orkiestry Barokowej z trzema znakomitymi i lekkimi w odbiorze symfoniami Josepha Haydna. 

Cena: 32 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2011

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygent: Jarosław Thiel

Wykonawcy: Wrocławska Orkiestra Barokowa

Opis:

Chociaż zdecydowana większość tytułów, jakie noszą Haydnowskie symfonie, została nadana im przez publiczność, krytyków czy biografów, to nazwy symfonii „pór dnia” wydają się być oryginalnym pomysłem kompozytora. W zachowanym autografie Symfonii C-dur nr 7 znajdujemy wpisany ręką Haydna nagłówek Le midi – mimo że pozostałe dwie kompozycje cyklu znamy tylko z odpisów, przyjmuje się, że jest to wystarczająca wskazówka potwierdzająca autentyczność ich określeń. Mamy poza tym jeszcze pośrednie dowody: w bibliotece książąt Esterházy oprócz kopii Czterech pór roku Vivaldiego przechowywano także kompozycję Wernera Nowy i wielce osobliwy muzyczny kalendarz instrumentalny, opisującą wszystkie miesiące roku. Być może zatem inicjatorem pomysłu utworów przedstawiających pory dnia był sam lubujący się w tego typu skojarzeniach książę, jak to zresztą sugeruje kolejny biograf Haydna, Albert Christoph Dies. Z jego wspomnień wynikałoby jednak, że księciu chodziło o kwartety smyczkowe, a takowych nie znamy. Jakkolwiek by nie było, Haydn (w przeciwieństwie np. Vivaldiego i jego Sonetów) nie pozostawił nam żadnego konkretnego programu literackiego, który byłby kluczem do interpretacji symfonii. Jedyne dwa fragmenty w całym cyklu („wschód słońca” – Adagio I części Symfonii D-dur nr 6 i „burza” w finale Symfonii G-dur nr 8), które można odczytać jako naśladownictwo natury, świadczyłyby raczej o tym, że ani tytułami, ani programem literackim kompozytor się specjalnie nie sugerował. (…)

Nagrywając tę wspaniałą muzykę, czuliśmy się trochę jak instrumentaliści Haydnowskiej orkiestry przed 250 laty. My także jesteśmy młodą orkiestrą, która chce pokazać swoje umiejętności, a praca nad symfoniami sprawiała nam niekłamaną przyjemność. Mamy nadzieję, że taką samą przyjemność sprawimy słuchaczom niniejszej płyty.

Jarosław Thiel, fragment eseju dołączonego do bookletu płyty

Nagrody: nominacja do Fryderyka 2012

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia
Alexander Sitkovetsky / fot. Vincy Ng

NFM Masterclass – Richard Lin

Zapisy od 19.03 do 26.03
NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Recital Richarda Lina

Kenneth Broberg
NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie ze śpiewakiem Michaelem Nagyem

Wszystkie oblicza muzyki
NFM, VIP Room (+1)
Szczegóły wydarzenia
Christoph Eschenbach / fot. Manu Teobald

Głębia duszy

Christoph Eschenbach
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Rodzinne zwiedzanie

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia
 Ormimus Oriental Mystique Music

Ormimus Oriental Mystique Music

NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia

Kuba Badach – Radio Edit

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Mozart / Janiewicz

Andrzej Kosendiak / Bartłomiej Nizioł
Oleśnica, Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy
Szczegóły wydarzenia

ØRGANEK MTV Unplugged

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Kilka słów o miłości

Aldona Bartnik / Naruhiko Kawaguchi
NFM, Sala Czerwona