Beethoven Sonatas
Dzieła Beethovena na wiolonczelę i pianoforte w wykonaniu wyjątkowych artystów grających na instrumentach z epoki: Jarosława Thiela, dyrektora artystycznego Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, oraz Katarzyny Drogosz, specjalistki w zakresie historycznych instrumentów klawiszowych. Rarytas dla wielbicieli kameralistyki z najwyższej półki.
Premiera albumu: 2017
Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord
Wykonawcy: Jarosław Thiel – wiolonczela, Katarzyna Drogosz – pianoforte
Dzieła kameralne Ludwiga van Beethovena bez wątpienia należą do najważniejszych osiągnieć kompozytorskich w historii muzyki. Tym bardziej zadziwia fakt, że w polskiej fonografii znajdujemy niezwykle mało nagrać poświęconych temu repertuarowi dokonanych przez rodzimych artystów. Tę lukę próbuje zapełnić nagranie sonat Beethovena z opusu 5 wiolonczelisty Jarosława Thiela i pianistki Katarzyny Drogosz. Utwory te zajmują szczególne miejsce w historii muzyki: są pierwszymi sonatami przeznaczonymi na wiolonczelę zarzucającymi tradycję komponowania opartą na technice basso continuo na rzecz w pełni opracowanej partii fortepianu i równorzędnej roli obu instrumentów. Rejestracja tych sonat niezwykła jest także przez swój pionierski charakter – artyści nagrali je na kopiach instrumentów historycznych w stylistyce wykonawstwa „historycznie poinformowanego”, co w przypadku repertuaru klasycznego jest wciąż na naszym rynku płytowym ewenementem. Dla Jarosława Thiela, dyrektora artystycznego Wrocławskiej Orkiestry Barokowej od lat związanego z Narodowym Forum Muzyki (wcześniej Filharmonią Wrocławską), jest to fonograficzny debiut w repertuarze kameralnym – choć artysta ma w dorobku kilkanaście rejestracji płytowych jako członek niemieckich zespołów muzyki dawnej i dyrygent Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Publikacja tego nagrania z pewnością będzie ważnym głosem wzbogacającym panoramę życia muzycznego na naszym rynku muzycznym – świadczy o tym zarówno ranga prezentowanego repertuaru, estetyka wykonawcza inspirowana stylistycznym wykonawstwem muzyki dawnej oraz dotychczasowy dorobek instrumentalistów firmujących tę produkcję.
Płyta jest częścią projektu wydawnictw zrealizowanych w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Wydano dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nagrody: nominacja do Fryderyka 2018 w kategorii „Album roku – muzyka dawna”