17th-Century Sacred Music in Wrocław

Efekt wyjątkowej współpracy zespołu wokalnego Gli Angeli Genève, zespołu dawnych instrumentów dętych Concerto Palatino oraz grającej na instrumentach historycznych Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Na albumie zawarto muzykę pochodzącą z XVII−wiecznego Wrocławia, jednego z ważniejszych ośrodków muzycznych Europy tamtych czasów.

Cena: 55 zł
Liczba sztuk

Premiera albumu: 2018

Wydawca: Claves Records

Dyrygent: Stephan MacLeod

Wykonawcy: Gli Angeli Genève, Concerto Palatino, Wrocławska Orkiestra Barokowa

„Siedemnastowieczny Wrocław był jednym z ważniejszych ośrodków muzycznych Europy. Obszerne biblioteki muzyczne zgromadzono w trzech głównych kościołach protestanckich miasta: św. Elżbiety, św. Marii Magdaleny i św. Bernardyna. Ich repertuar kształtowały zarówno druki z niemieckich i włoskich oficyn, jak i kompozycje lokalnych kantorów lub organistów zatrudnianych w kościelnych zespołach. Odrębny zbiór niemal czterystu druków muzycznych z lat 1610–1665 przez większą część stulecia pozostawał w rękach prywatnych. Jego inicjatorem był prawdopodobnie Ambrosius Profe, organista kościoła św. Elżbiety w latach 1633–1649, a kolejnym właścicielem Daniel Sartorius, nauczyciel w gimnazjum przy tej świątyni. Po jego śmierci w roku 1671 zbiór ów został wcielony do Bibliotheca Rhedigeriana – kolekcji rzadkich rękopisów, druków, obrazów, rzeźb, monet i minerałów, zebranej przez wrocławskiego patrycjusza Thomasa Rhedigera (1540–1576), zdeponowanej w sali nad zakrystią kościoła św. Elżbiety, przekazanej miastu w roku 1645 i udostępnionej publicznie w roku 1661. Wszystkie te zbiory muzykaliów wcielono w latach 1865–1867 do nowo założonej Stadtbibliothek. Wywiezione z miasta podczas II wojny światowej, zostały one po roku 1945 rozproszone. Część nie odnalazła się do dzisiaj. Większość druków muzycznych powróciła do Wrocławia. Liczne rękopisy uważane były za zaginione aż do końca lat osiemdziesiątych, kiedy ogłoszono ich obecność w berlińskiej Staatsbibliothek; trafiły tam z Moskwy, gdzie wciąż pozostają niektóre pozycje dawnej wrocławskiej książnicy. Próbując nakreślić panoramę muzyki sakralnej siedemnastowiecznego Wrocławia, przedstawiamy na płycie kompozycje z czterech różnych kolekcji, najczęściej unikatowe, zachowane wyłącznie w zbiorach proweniencji wrocławskiej. Są to pochodzące z lat 1608–1676 utwory kompozytorów włoskich, niemieckich (w tym lokalnych, wrocławskich) i polskich, które zaświadczają o szerokich horyzontach muzycznych miasta i stanowią wymowne świadectwo jego dawnej artystycznej świetności”.


Fragment eseju Marcina Szelesta zamieszczonego w booklecie płyty

Nagrody: International Classical Music Awards 2019 w kategorii Baroque Vocal, La Clef Du Mois – płyta miesiąca (czerwca) czasopisma „ResMusica”, wyróżnienie Superconic przyznawane przez czasopismo „Pizzicato”

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Debata Biznes w kulturze – kultura w biznesie

NFM, Sala Czerwona
Szczegóły wydarzenia

Beczała & Radvanovsky – Gala operowa

Gianluca Marcianò / NFM Filharmonia Wrocławska
NFM, Sala Główna
Szczegóły wydarzenia

Sarah Murcia & Mat Maneri – medytacja

NFM, Sala Kameralna
Szczegóły wydarzenia

Luka Zabric & The Gatherers

Wrocław, Klubokawiarnia Mleczarnia
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z artystami festiwalu – Kris Davis

NFM, foyer -1, czerwone kanapy
Szczegóły wydarzenia

Kris Davis & Paul Grabowsky | Kris Davis & Lutosławski Quartet – The Solastalgia Suite – premiera

NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Szczegóły wydarzenia

Sun-Mi Hong & Alistair Payne

Wrocław, Klubokawiarnia Mleczarnia
Szczegóły wydarzenia

Koncerty w mieszkaniach prywatnych

Zapisy zakończone
Wrocław, mieszkania prywatne
Szczegóły wydarzenia

Spotkanie z artystami festiwalu – aja monet

NFM, foyer -1, czerwone kanapy
Szczegóły wydarzenia
Aja Monet / fot. Fanny Chu

aja monet | Saagara feat. Wacław Zimpel & Giridhar Udupa

NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu