Paweł Mykietyn II

Monograficzna płyta z dziełami pochodzącego z Wrocławia wybitnego kompozytora Pawła Mykietyna, poprowadzonymi przez dwóch charyzmatycznych dyrygentów: Bassema Akikiego i Benjamina Shwartza. Oprócz Hommage à Oskar Dawicki na albumie znalazł się II Koncert wiolonczelowy w wykonaniu Marcina Zdunika, dla którego utwór ten został napisany.

Cena: 45 zł
Liczba sztuk

Premiera płyty: 2021

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki, CD Accord

Dyrygenci: Bassem Akiki, Benjamin Shwartz

Wykonawcy: Marcin Zdunik, NFM Filharmonia Wrocławska

Opis:

„Starałem się w tym utworze – powiedział o II Koncercie Paweł Mykietyn – dokonać syntezy moich poszukiwań związanych z czasem w muzyce. Starałem się też oczywiście, żeby był komunikatywny. Zależało mi na tym, żeby w tę żelazną konstrukcję matematyczną wlać jakąś silną ludzką emocję”. Sądząc po reakcji warszawskiej publiczności, zgromadzonej 29 marca 2019 roku w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, kompozytor swój cel w pełni osiągnął. A może nawet z nawiązką, skoro obecny wówczas na sali aktor i reżyser Maciej Stuhr, podczas słuchania Marcina Zdunika i Orkiestry Sinfonia Varsovia pod wodzą polsko-libańskiego dyrygenta Bassema Akiki, oczami wyobraźni „zobaczył” niemą etiudę filmową (zatytułowaną później po prostu: II Koncert wiolonczelowy). Swoją wizję Stuhr w sposób precyzyjny, co do sekundy przystający do warszawskiego nagrania koncertowego, przeniósł na ekran i stworzył poniekąd zupełnie nową formę artystyczną, rodzaj „filmu z ducha muzyki”.
Otrzymując możliwość wielokrotnego wysłuchania studyjnej rejestracji II Koncertu wiolonczelowego – z Marcinem Zdunikiem i NFM Filharmonią Wrocławską pod batutą Bassema Akikiego – warto sobie odpowiedzieć na następujące, ważne pytanie: czy ten bez reszty zagarniający słuchacza utwór Pawła Mykietyna nie jest arcydziełem porównywalnym z Koncertem wiolonczelowym Witolda Lutosławskiego?
[…]
Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną jest drugim, po Koncercie fletowym z 2013 toku, dużych rozmiarów utworem Mykietyna, w którym – dzięki precyzyjnym wyliczeniom matematycznym – eksploruje on dramaturgiczne możliwości wywoływania przez muzykę iluzji rozciągania bądź skracania czasu. Orkiestra jest w tym dziele stosunkowo oszczędna w środkach: z wyjątkiem pojedynczego oboju instrumenty dęte (flety, klarnety, rogi, trąbki i puzony) ograniczone zostały do klasycznej, podwójnej obsady. Oprócz tego kompozytor angażuje wymiennie czelestę z fortepianem, sekcję perkusyjną oraz 28, często solistycznie traktowanych, smyczków. Kompozycja grana jest bez przerwy i składa się z trzech połączonych ogniw.


Marcin Gmys, fragment tekstu zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

  • Fryderyk 2022
  • Nominacja do International Classical Music Awards 2023

Zobacz również

Wszystkie wydarzenia
Szczegóły wydarzenia

Spotkajmy się w NFM – prof. Cezary Duchnowski

Kompozytor, pianista
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
Szczegóły wydarzenia
Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

W Królestwie Twoim

Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
Świdnica, Kościół Pokoju
Szczegóły wydarzenia

Krzysztof Jabłoński & Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej

NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Recital Hayato Sumino

Zakończenie sezonu koncertów kameralnych
NFM, Sala Główna ORLEN
Szczegóły wydarzenia

Zwiedzanie NFM

NFM, sale koncertowe
Szczegóły wydarzenia
Lionel Sow / fot. Łukasz Rajchert

Florilège choral

Lionel Sow / Jan Krzeszowiec / Éric Ruf / Chór NFM
Francja, Paryż, Oratoire du Louvre
Szczegóły wydarzenia

Koncert przyjazny sensorycznie

NFM, Sala Czarna
Szczegóły wydarzenia
NFM Filharmonia Wrocławska / fot. Łukasz Rajchert

NFM Filharmonia Wrocławska w Ostrawie

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Leoša Janáčka
Czechy, Ostrawa, DK Poklad
Szczegóły wydarzenia
Lionel Sow / fot. Łukasz Rajchert

Te Deum pour Notre-Dame, Escaich

katedra Notre Dame
Szczegóły wydarzenia

Pieśni gór i lasów

Chór Melomana
NFM, Sala Czerwona